Una cripta a L’Olivar
Enric Pladevall projecta al seu parc d’escultures de L’Olivar, a Ventalló, una cripta subterrània on enterrarà una olivera mil·lenària i que podrà ser visitada pel públic
L’arbre pesa 2,7 tones i se soterrarà en un espai d’11 metres de profunditat i 8 de diàmetre
Quan estava a punt de complir 50 anys, Enric Pladevall (Vic, 1951) va arribar a la conclusió que havia tingut la sort d’haver exposat en galeries d’arreu del món i haver aconseguit una certa rellevància en el món de l’art, però el mercat estava canviant i li calia una altra via per donar sortida a la seva creativitat que no fos exposar de manera periòdica en una sala d’art. “En aquella època, em trobo que la competitivitat en el món artístic és brutal, i soc conscient que en el món de l’art un 80% és màrqueting. Tenir qualitat no és suficient. A escala mundial, tenen el domini 50 entitats, entre les quals hi ha grans museus i grans galeries, on tothom aspira a exposar la seva obra. En aquell moment, he de decidir si competeixo i lluito per assolir aquestes galeries i aquests museus, cosa molt difícil, o em dedico a fer un projecte artístic que em satisfaci i que sigui assumible.” Pladevall opta per sortir del circuit convencional i crear el seu projecte.
Adquireix la finca L’Olivar Vell, a Ventalló, a l’Alt Empordà. S’hi trasllada el 2004 amb la seva família i, a poc a poc, converteix l’espai en la seva casa, el seu taller i la seva sala d’exposicions. Com si fossin part de la natura, hi van creixent escultures gegantines, de metall i de fusta, fins a arribar a les 29 obres (en un projecte que no vol arribar a més de 40 peces, entre les quals, un estany d’escultures).
Actualment, el complex té també un petit hotel amb quatre habitacions i piscina, i un espai on es fan activitats culturals i actuacions. També s’hi han fet residències d’artistes.
El projecte de L’Olivar continua en actiu i l’obra que completarà el gros de les peces de grans dimensions serà una cripta. “En un primer moment, em va passar pel cap que podria ser l’espai per enterrar-hi les meves cendres, però de seguida em va semblar un acte d’egocentrisme”, explica. Aleshores va decidir que aquesta cripta d’“espiritualitat pagana seria una connexió entre l’home i la natura, i la primera dedicada a un arbre”. “Vaig voler deixar de banda l’home com a centre de l’univers”, hi afegeix. Al sud de Portugal va localitzar una olivera mil·lenària morta, de 2,7 tones, que reunia totes les condicions que Pladevall volia pel que fa a “textura, alçària, exuberància, volum, potència, arrels, branques...”, diu.
“Com que estic lligat orgànicament a la fusta des dels meus inicis, una cripta amb una olivera és natural. És el projecte més ambiciós que he fet mai.” L’arbre s’enterrarà en una cripta d’11 metres de profunditat i 8 de diàmetre. Tot el material serà ferro, i s’hi accedirà a través d’un túnel, que començarà a 23 metres de la cripta. Només hi podran entrar dues persones alhora i s’hauran de descalçar, perquè serà un espai de reflexió. L’olivera penjarà de cap per avall: les arrels miraran cap al cel i les branques es podran veure reflectides sobre una superfície d’aigua que actuarà com si fos un mirall. L’obra estarà enllestida d’aquí a un parell d’anys.
“Fer realitat aquesta cripta és una feina titànica”, remarca. Fins ara té la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat, la Fundació Vila Casas, l’empresa Rubau Tarrés, el grup Fluidra, Gamma J. Riera, Manxa Ferros, mecenes de Singapur i de Barcelona, Leopold Samsó i amics. També insta la ciutadania sensible a l’art i la cultura a col·laborar-hi i a contactar amb ell per informar-se’n a [email protected].