Cultura

Una Tricicleta?

El Tricicle inicia la seva darrera etapa d’actors amb l’espectacle ‘Hits’ al Victòria i aventuren nous projectes, com ara crear un trio femení

La companyia històrica de mims s’acomiada de Barcelona amb ‘Hits’

El novembre del 2019 el Tricicle retirarà el vehicle dels escenaris. Confirmat. Des que van estrenar Bits, ja van advertir que tancarien la seva etapa d’actors als 40 anys d’història. I compliran professionalment el compromís. Hits és el darrer muntatge i, de manera similar a quan van fer 20 anys, preparen una obra recuperant els esquetxos i els gags més ben celebrats. El Tricicle seguirà actiu com a impulsor de projectes produint i dirigint. Una de les idees que podrien trobar fortuna és la creació d’un trio de còmiques joves que interpretés obres de Tricicle. Que fes versions dels seus espectacles, amb el punt de vista femení. O que en representessin de nova creació, amb el suport i impuls de Joan Gràcia, Paco Mir i Carles Sans a la direcció.

Fins al 24 de febrer (ja no ho poden prorrogar més) es podran veure al Teatre Victòria. Ja tenen programada la resta de gira fins a finals de novembre del 2019. Des de fa anys, advertien que la seva presència als escenaris (encara s’ho passen molt bé però volen ser rigorosos amb el que presenten al públic) s’estava acabant. Que són, amb diferència, la companyia de Catalunya que ha mantingut tots els actors en escena. Efectivament, el seu nom segueix associat als tres mims tot i que, en comptades ocasions, van haver de fer alguna substitució (principalment per lesions d’alguns dels tres components).

Carles Sans adverteix que aconseguir un Tricicle femení serà difícil (“el nostre gènere sembla molt senzill però no ho és”), tot i que avui “hi ha actrius còmiques, però els falta l’oportunitat de sortir a la superfície”. De fet, durant uns anys, Tricicle va tenir un grup que els permetia cobrir bolos puntuals per Catalunya i la resta del món. Eren els Clòwnics. Després d’uns anys treballant, aquest altre trio s’ha emancipat: es van constituir en grup, i ja han fet tres espectacles propis.

Una de les característiques de Tricicle és acomiadar-se del públic a la sortida. Això els permet comprovar que no han deixat de guanyar públic; els seus fans s’han fet grans amb ells, però han portat fills i nets, que n’han sortit encantats, celebren. Per això, consideren que Hits no és només per a nostàlgics, sinó per a tot tipus de públic: “Qui conegui Tricicle reconeixerà els esquetxos, i qui no acabarà sabent qui és; la funció és una classe magistral del grup de la A a la Z”, comenta Paco Mir.

Votació pel web

Per fer aquest Hits construiran el guió a partir de les preferències dels espectadors de cada vetllada que escriguin al lloc web oficial del Tricicle. Faran trampa? És probable perquè, tot i que sembla que hagi de ser molt diferent una sessió d’una altra, en realitat coincideixen molt els principals esquetxos i hi colaran, de tant en tant, alguns dels 40 que no apareixen entre els 12 triats. Hits també tindrà algun instant de vídeo que recollirà moments dels seus programes de televisió o la intervenció a la gala dels Jocs Olímpics, que els va catapultar encara més internacionalment. I s’acabarà amb 30 minuts de gags ràpids, amb el seu característic fregolisme surrealista. Quan van començar al Llantiol, no tenien cap perspectiva de gaire res (una tarotista els va tirar les cartes i els va dir “cruzaréis el charco”, “i vam pensar que només podia ser un bassal del davant de casa”, diu enriolat Carles Sans).

A partir del novembre del 2019, deixaran de fer 170 actuacions l’any. Això els suposarà molt temps. Fa una dècada ja van experimentar amb la direcció amb els musicals com Spamalot i Forever young. També podrien tornar a la televisió, tot i que Joan Gràcia descarta poder entrar a fer més programes per a televisions generalistes, perquè l’humor que hi ha no s’adiu gens amb el seu treball: “Si deixes de mirar un instant, et perds el gag.” Tot i així, remarquen que quan TV3 reposa algun dels seus espectacles (habitualment, pels volts de Nadal) sempre tenen una audiència notable. Paco Mir aclareix que el comiat dels escenaris és només un canvi d’etapa. Admet que el mim permet fer alguns jocs divertits, però que és complex dir pensaments profunds: “Els mims d’abans podien ser avorrits perquè volien dir coses profundes amb el gest”; ells opten per la veu en off o el vídeo per donar velocitat al muntatge. Però, confessa Mir, a vegades passar el seu mim al cine o a la televisió els ha traït.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Jordi Montaña
President del FAD

“El món del disseny ha d’anar unit”

barcelona
Mirador

Mirar amb sentit comú els trastorns alimentaris

Fusta, cor i guitarres

girona

Víctor Català, en prosa i en vers

L’Escala

Beuda entra als Quaderns de la Revista de Girona

BEUDA

“Objecció de consciència artística” de Laura Borràs

Lleida

Estrenes al Teatre de Salt

Salt

Un Fita a la Casa de la República

VALENTÍ SERRA
PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ D’AGRUPACIONS DE COLLES GEGANTERES DE CATALUNYA

“La manca de portadors és el greu problema del món geganter”

Manresa