Cultura

La consellera de Cultura de l’Aragó: “Les obres de Sixena són signe d’orgull i identitat”

Mayte Pérez demana començar “de nou” i evitar que es repeteixin els mateixos errors

La consellera de Cultura de l’Aragó, Mayte Pérez, ha reconegut que el procés judicial obert pels litigis per l’art de Sixena està sent “llarg i traumàtic” però que “ha valgut la pena”. Pérez s’ha mostrat convençuda que en un “futur proper” la sala capitular del Monestir de Sixena albergarà les pintures murals que es troben al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). I afegeix que tant les pintures murals com les 95 obres d’art que ja exposen, procedents del Museu de Lleida i del MNAC, són un “reclam turístic” i un “signe d’orgull i identitat”.

Pérez també ha retret a la Generalitat que “les sentències hi són per complir-les” i que “lamentablement no ha estat així per part de l’administració catalana”. Assegura, però, que vol “començar de nou” i evitar repetir els mateixos errors.

Mayte Pérez ha parlat amb amb motiu del primer aniversari de l’entrada policial al Museu de Lleida per endur-se les 44 obres d’art en litigi. Va ser l’11 de desembre de 2017 quan aquestes es van traslladar al Monestir de Sixena, on s’exposen des de llavors, juntament amb altres peces procedents del MNAC i que la Generalitat va lliurar obeint una sentència provisional. Segons l’inventari en són 53 però el MNAC va acabar enviant un centenar d’elements. L’Audiència d’Osca segueix sense pronunciar-se en sentència ferma.

La consellera aragonesa ha dit que la valoració d’aquest primer any de visites al Monestir de Sixena la fan les més de 10.000 persones que l’han visitat i han “gaudit” d’aquest patrimoni i s’ha mostrat convençuda que quan acabi l’any se superaran les 12.000. Reconeix que el principal escull per ampliar els visitants és precisament l’horari de les visites, ja que només obre al públic de divendres a diumenge i principalment amb reserva prèvia. Tot i això, explica que la comunitat autònoma aragonesa és petita i que “estem en una comarca difícil”. “La despoblació, la dispersió i l’envelliment són un element comú a l’Aragó” i per tant acabar l’any amb més de 12.000 visites “és un èxit sense cap dubte”, ha assegurat.

Precisament un dels punts del pla director que el govern de l’Aragó està desplegant de manera progressiva durant els pròxims tres anys és l’ampliació dels horaris de visita de l’exposició, tot i que encara no hi ha data concreta.

Actualment s’hi exposen les obres d’art en litigi procedents del MNAC i del Museu de Lleida a la sala dels antics dormitoris i, des del 21 de novembre, també s’exposa a la sala capitular un bressol de plata datat entre els segles XVI i XVII, que es trobava al Museu de Saragossa, i el reliquiari de Santa Waldesca, que estava a l’Ajuntament de Vilanova de Sixena.

La consellera de Cultura de l’Aragó ha celebrat la incorporació a l’exposició d’aquestes dues últimes peces perquè també ha permès estrenar aquesta sala capitular “meravellosa”.

Pérez està convençuda que aquesta sala albergarà en un futur, “esperem que proper”, les pintures murals, perquè “així ho avala la justícia, a instàncies de la definitiva”. Així, amb les pintures murals i el pla director, espera que es pugui donar al Monestir de Sixena “l’esplendor que un dia va tenir”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.