Cultura

Els dracs que volen al sostre

Restauren pintures de l’església de Ripoll i hi troben una data del segle XVI

La part central de les pintures amb dracs policromats que hi ha al sostre de l’església de Sant Pere de Ripoll s’ha restaurat aquests dies. Un equip d’especialistes de l’empresa Arcovaleno Restauro s’ha encarregat de la conservació i restauració d’un espai de 42 metres quadrats. Van aparèixer fa quatre anys, durant unes obres de millora del temple que s’usa com a espai polivalent. Es tracta d’unes pintures del gòtic tardà que destaquen per la representació d’una quarantena de dracs de més d’un metre dibuixats als nervis de les voltes. Ja en aquell moment va sorprendre l’aparició de la data a la clau de volta central, 1561. Però el més excepcional és que ara ha tornat a aparèixer uns centímetres més lluny a la mateixa zona, un cop retirades les capes de pintura més modernes que ho tapaven.

Amb un bisturí i paciència els restauradors han aconseguit treure a la llum la pintura original del sostre d’aquest temple romànic situat just al costat del monestir de la ciutat. Hi havia fins a quatre capes al damunt. La més propera a l’original era totalment negre, a causa del fum que hi va haver amb l’incendi al temple el segle XIX.

El que més ha sorprès als restauradors és que ha tornat a aparèixer la data de 1561, aquest cop, però, dibuixada dins una mena de pergamí que dona a la porta d’entrada i a uns quants centímetres de la que ja s’havia descobert a la clau de volta. No és tan habitual que apareguin dates que permetin saber exactament quan es van fer i encara menys que apareguin dos cops, assenyala Rudi Ranesi, responsable d’Arcovaleno Restauro. Destaca que el més important és que s’hagi pogut “destapar la pintura original”. És un fet “molt emocionant”, ha dit, perquè permet conèixer allò que fins ara era totalment desconegut.

Per la seva banda, l’arquitecte responsable de l’actuació, Josep Arimany, ha explicat que volen analitzar la pintura de l’última data descoberta per veure si pertanyen a la mateixa època. Tant Ranesi com Arimany coincideixen que ara les pintures llueixen molt més, però recorden que encara falta la resta de voltes del sostre amb els respectius dracs per poder tenir la visió global de tot. Només així se sabrà del cert si encara queden elements amagades a sota les capes de pintura.

Antigament, els dracs es representaven per allunyar el mal. A aquesta església de Ripoll, apareixen a prop d’alguns símbols de la ciutat, com és el gall, o de religiosos, com les claus de Sant Pere, elements que els dracs havien de protegir.

LA XIFRA

28.000
euros ha estat el cost de la intervenció, que ha durat dos mesos, amb un ajut de la Diputació.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El gran amor

Barcelona

El fotògraf pur

barcelona
Filologia

Mor Giuseppe Tavani, el primer filòleg italià que va ser catedràtic de català

JORDI CARAPUIG
PRESIDENT DEL PATRONAT DE LA PASSIÓ D’ULLDECONA

“El discurs històric de la Passió és encara avui totalment vigent”

ulldecona
Crònica

L’herència italiana de Caldes

Caldes de Malavella

El ‘cantaor rojo’

Girona

La Mostra s’enlaira

BARCELONA

Les nines del papa

Figueres

Artistes innovadors, al CaixaForum

Girona