Música

Crònica

Messies participatiu

‘El Messies’ serà sempre nostre!

Va ser Richard Wagner qui, en ple romanticisme, afirmava estar del tot convençut que difícilment podria assolir-se la unitat de la nació alemanya si abans no s’unificava l’ànima germànica a través de la creació d’un nou teatre musical com el que ell proposava. En un moment de la història de la nació catalana realment complex i on, massa sovint, ens hem de lamentar ja no només de la inexistència d’unitat sinó, fins i tot, d’ànima, el sotasignant ha de dir que, dijous, L’Auditori va brollar, pels descosits, unitat i ànima col.lectives en forma d’amor incommensurable per un projecte musical. I és que la valenta decisió d’un grup de cantaires de prosseguir la tradició nadalenca, iniciada el 1995, d’interpretar El Messies (1742) de G.F.Händel (1685-1759) de forma participativa després que la coneguda entitat bancària que l’impulsava va decidir, almenys a Barcelona, de no celebrar-la enguany, ha estat com el foc del fonedor del profeta Malaquies perquè aquest grup fos capaç de superar entrebancs i fer possible, perquè no dir-ho, el miracle, la revolució. No pas en va, André Breton ja ens havia avisat: la bellesa serà convulsa o no serà...

Ha estat el transcendental de la bellesa, intensament present al llarg del conegut oratori, el que ha posseït els emprenedors del projecte a enfocar-lo com un patrimoni del país i en clau d’aquest. La intel.ligent decisió d’elegir Edmon Colomer com a director musical, precisament el mateix director que havia iniciat la tradició el 1995, va ser clau perquè la versió, més enllà dels desencerts i desequilibris característics en un projecte participatiu com aquest, traspués bon fer, sentit dramàtic i, sobretot, un entusiasme i una passió desbordants que van anar com l’anell al dit en números de l’oratori com ara el cor final Worthy is the Lamb i el celebèrrim Hallelujah!.

Per si això fos poc, vam trobar-nos també una ajustada i respectuosa, a nivell d’estil, Orquestra de Cambra de Granollers, ben definida pel concertino Corrado Bolsi, que va mostrar una bella i empastada sonoritat assolida gràcies, en part, a la manera com alguns dels seus membres empressin arcs barrocs. Quatre esplèndids solistes vocals, liderats per un estel·lar Josep Ramon Olivé, van acabar per contribuir a un triomf musical que, potser, sense saber-ho, s’erigeix com una lliçó del veritable poder: el de la música i el de la societat civil. O, si ho voleu, el de la civilització humana.

Messies Participatiu. G.F.Händel: El Messies. Orquestra de Cambra de Granollers. Cor de participant. Coral Cantiga. Solistes vocals. Direcció: E. Colomer. L’Auditori, 27 de desembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic