Cultura

Joan Vehí, fotògraf de Cadaqués

És fuster ebenista d'ofici, però també ha estat el fotògraf amb majúscules de Cadaqués, com consta en un llibre amb 609 imatges del poble

«Cadaqués no s'acaba mai com a tema. Només cal anar al cap de Creus per inspirar-se: és un lloc idíl·lic», diu Joan Vehí (1929). Ho ha demostrat retratant des dels anys cinquanta totes les perspectives possibles, els edificis, els paisatges, els personatges, les celebracions i la vida en general del seu poble, que lògicament ha vist evolucionar, no sempre positivament: «Quan véns per mar, encara és Cadaqués, però si entres per carretera...»

Encoratjat per Antoni Pitxot i Pere Maset, que li va plantejar el projecte quan dirigia el Museu de Cadaqués i Vehí hi va exposar la mostra Dalí íntim, el fotògraf cadaquesenc s'ha autoeditat un impressionant llibre titulat Joan Vehí i el seu escenari, Cadaqués: un volum de gran format, tapa dura i pes considerable, amb 475 pàgines i 609 fotografies en blanc i negre i color. Ell ha assumit pràcticament tot el cost d'aquest projecte editorial: 1.500 exemplars que es venen al preu més ajustat possible (88 euros).

Presentació a Cadaqués

Després d'haver presentat el llibre fa pocs dies sota la cúpula del Teatre-Museu Dalí de Figueres, Vehí el presentarà també aquest diumenge a l'església de Cadaqués (19 h), on no consta que mai hagi tingut lloc un acte d'aquest tipus. L'acompanyaran a l'acte Jordi Mercader, Santi Vila, Rosa Regàs i Francesc Guillamet. Aquests dos últims formen part de l'equip de 71 col·laboradors que van acceptar la invitació de Vehí, per escriure un text breu relacionat amb alguna de les seves imatges o dels temes en què està estructurat el llibre (paisatges i arquitectura, fets històrics, inici del turisme, església i tradició, oficis artesans, Dalí, etc.) Dos dels col·laboradors van morir abans de poder veure el llibre acabat: Lanfranco Bombelli i Ramon Sala i Canadell.

El llibre repassa l'obra de Vehí i la història de Cadaqués entre el 1945 –quan l'autor va aconseguir la seva primera càmera, que li va regalar un visitant frustrat després d'haver fotografiat tota la verema... sense carret– i el 2009, amb la voluntat de deixar testimoni d'oficis i formes de vida que s'han anat perdent. Vehí mai no s'ha dedicat professionalment a la fotografia, però per amistat ha retratat casaments i celebracions diverses, i en la seva feina de fuster –amb taller propi en què va arribar a tenir 22 operaris– sempre portava a sobre la caixa d'eines i la càmera. Com a fuster va mantenir una estreta relació amb Dalí durant 35 anys: li preparava els bastidors dels quadres i també va realitzar mobles dissenyats per l'artista, al qual va retratar amb una proximitat i una confiança poc habituals. «Per mi, Dalí era com de la família i tots el tractàvem com una persona més del poble», recorda. Joan Vehí té als baixos de l'antiga fusteria un espai on mostra part de la seva col·lecció: 100.000 negatius, 20.000 diapositives i 800 plaques de vidre estereoscòpiques, sempre imatges de Cadaqués, més unes 300 màquines fotogràfiques. I continua fent fotos. La seva càmera favorita? Una Nikon F4.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Crítica
música

Encant sonor

MARIA ÀNGELS BLASCO
DIRECTORA GENERAL DE CULTURA POPULAR I ASSOCIACIONISME CULTURAL

“A Catalunya la jota és un element de la tradició indiscutible”

barcelona

Més Elvis que mai

barcelona

L’Estat promet ara dotze milions d’euros per a l’Arxiu Històric de Girona

girona
dRAMA

Glenn Close, farta de ser ‘La buena esposa’

La muralla que reneix

Girona
Jaime Rosales
Director de cinema

“Hem de tornar al cinema la importància que tenia”

Sant Sebastià

La festa s’ha acabat

girona
Mirador

Macba, a la recerca del temps perdut