Cultura

El llegat de Biarnés, a Girona

La Casa de Cultura obre les portes a l’exposició antològica de les fotografies de la prestigiosa fotoperiodista

La mostra inclou un panell amb imatges inèdites dels últims anys en vida i de reconeixement a la fotoperiodista

Explica Sílvia Omedes, la fundadora i màxima responsable de Photographic Social Vision, que Joana Biarnés (1935-2018), la primera fotoperiodista de l’Estat, en els darrers quatre anys de la seva vida i en ple reconeixement de la seva obra, va tornar a agafar una càmera i va a atrevir-se a fer alguna foto. En veure el resultat més que satisfactori, malgrat tenir un defecte ocular que li havia reduït la vista un vint per cent, va dir amb la seva habitual modèstia que ella sempre “disparava amb el cor”.

És així com a l’hora de concebre l’exposició antològica que van preparar conjuntament, Omedes va tenir clar el títol de la mostra, Joana Biarnés. Disparant amb el cor, que ha de ser compendi d’una obra formada per uns 150.000 negatius, dels quals només se n’han visionat la meitat. Per tant, avança: “Tenim clar que sortiran ben aviat imatges inèdites.” Ara per ara, a Girona, a la Casa de Cultura , arriba aquesta antologia amb una setantena de fotografies en blanc i negre, triades personalment per l’autora, i a través de la qual es pot fer un recorregut per tota la seva carrera, des de l’inici dels anys cinquanta –s’inclouen les de les cèlebres riuades a Terrassa l’any 1962– fins als seus últims treballs, abans d’abandonar la professió, l’any 1985, pel seu profund desacord amb la nova deriva de la premsa groga i sensacionalista, com detalla la comissària.

Destaquen imatges emblemàtiques amb personalitats com ara Dalí, The Beatles, Orson Welles, Raphael, Lola Flores... “Tots ells personatges que es van rendir a la confiança que els donava, per la seva empatia, i que li van permetre entrar en el seu cercle més íntim amb audàcia i ofici. Només cal observar els retratats, sempre apareixen dignificats”, remarca.

Com a valor afegit a l’exposició de caràcter itinerant, a la Casa de Cultura de Girona, que és la quarta parada de la mostra, s’hi veurà per primera vegada un panell d’homenatge que recull imatges de Biarnés al llarg d’aquests darrers quatre anys en què se li ha reconegut la feina a través de publicacions, documentals (un fragment del realitzat per Xavier Baig, Jordi Rovira i Òscar Moreno és projectat) i premis extraordinaris com la Creu de Sant Jordi. La seva parella, Jean Michel Bamberger, malgrat que encara se sent molt afectat per la pèrdua recent de la seva dona (va morir el 19 de desembre passat), ha anunciat que també volia assistir avui a la inauguració que tindrà lloc a la Casa de Cultura (19 h). És una exposició que es podrà veure fins al 2 de març.

Paral·lelament a l’exposició, la Casa de Cultura ofereix el curs de Fotografia i gènere, que impartirà Noelia Pérez, historiadora i professora de l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. El curs consta de tres sessions que es faran els dimecres 13, 20 i 27 de febrer, a les 19 h, i que tractaran temes com ara el paper de les dones en la història (i històries) de la fotografia, les diferents anàlisis de les historiografies de la fotografia des d’una perspectiva de gènere o la importància del cos com a possible eix d’articulació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.