Cinema

“El Periple, la vella llum d’Europa” es veurà a sales de Catalunya Nord i Occitània

L’obra del realitzador ebrenc Mario Pons, premiada al Festival Internacional de Girona, vincula l’exili republicà, el drama dels refugiats i la crisi de l’individu europeu

El Periple, la vella llum d’Europa, el documental del realitzador ebrenc Mario Pons, es podrà veure enguany en desenes de sales de de la Catalunya Nord i Occitània. Després de projectar-se en més de 30 pantalles, el film inicia el seu camí de difusió europea de la mà de la productora nord-catalana Kalimago Films/ Cinemaginaire. Guardonat en la seva categoria al Festival Internacional de Cinema de Girona, ’El Periple’ entrellaça la història de tres exilis: el dels republicans acabada la Guerra Espanyola, el dels refugiats que creuen la Mediterrània i la crisi de l’individu europeu de classe mitjana, representat en la vida d’un exdirectiu d’una multinacional.

Després de passar per petites sales o esdeveniments per a la recuperació de la memòria històrica, la projecció ha arribat a capitals com Barcelona, però també a cinemes, auditoris i places d’arreu de Catalunya. “Fem una distribució independent, descentralitzada i compromesa”, subratlla el realitzador. Des del seu centre d’operacions a l’Ampolla (Baix Ebre), i a través de la seva productor Sègula Films, Pons va donar vida anteriorment als documentals’La Filla del Farer’ i ’La Batalla de la memòria’, seguint aquests mateixos criteris.

La programació a les filmoteques de Saragossa i Catalunya o la Universitat Catalana d’Estiu de Prada del Conflent va contribuir a incrementar la projecció a un film que tampoc ha descuidat les presentacions en festivals. De fet, reconeix Pons, ha estat el guardó com a millor documental al certamen gironí –a més de millor ’work in progress’ al Festival Memorimage de Reus 2017- el que en bona mesura li ha obert les portes de les pantalles internacionals. No és el primer cop, de fet, que arriba a l’estat francès: l’estiu passat, amb el documental subtitulat en francès, ja ho va fer al festival Cinema á la Frontiere de Prats de Molló i el passat mes de novembre a la Mostra Documental 24 Août 1944, a París.

La xarxa de distribució de Kalimago Films/Cinemaginaire disposa de 36 sales pe a Catalunya Nord i Occitània. Pons confia que la pel·lícula hi comenci a arribar de forma efectiva a partir de març. “Molts espectadors francòfons veuran la nostra pel·lícula: això és fantàstic”, apunta. Un fenomen, considera, “impensable” a Catalunya en el circuit i tipus de públic que es mou el film: “no estem dins les majors de la distribució, no es té en compte el cine d’autor i les nostres sales programen cinema americà”. “A França no és així, programen molt cine d’autor. Cada població de més de 8.000 habitants té un cinema i allí es mesura la qualitat de vida dels ciutadans en funció de si la gent pot anar al cinema o no”, replica.

80 anys de l’exili republicà

Reconeix que el fet que enguany es commemori els 80 anys de l’exili republicà –amb la marxa de 450.000 persones, de les quals 275.000 són internades en camps de concentració a França on n’hi moren unes15.000- ha despertat també l’interès del públic i les entitats del país gal. Gravat entre els fars de Catalunya i els camps de refugiats Grècia, ’El Periple’ narra en quatre idiomes tres exilis: la vida en aïllament, el bloqueig de l’individu i els estats a la Mediterrània. Una mostra de la vocació universal que el realitzador ampollero vol conferir a la narració entrecreuada de les diferents vides i conflictes que s’hi plasmen.

És, d’una banda, la història de Miquel, director de màrqueting d’una multinacional que necessita canviar de vida quan és acomiadat. També la d’Alfred, fill del torrer del far més alt del món, el de Buda, que és cremat durant la Guerra Espanyola i obliga la família a prendre el camí de l’exili. Per últim, és la història d’Ammar, cap de vendes d’una factoria d’automòbils a Damasc, que fuig de les bombes cap a Europa, on acaba liderant el camp de refugiats de Filippiada, a Grècia.

Així, el film vol traçar un paral·lelisme entre el passat i el present, “a través de la nostra responsabilitat dels ciutadans”, interpel·lant-los a actuar davant la cruesa de les imatges de la guerra i l’exili forçós a l’Orient Mitjà, amb 70.000 persones atrapades als camps de refugiats de Grècia i 57.000 que van arribar a la costa del sud de la península Ibèrica el passat 2018. “Crec que els espectadors han de ser actius i treballo en aquesta direcció sempre: provocar una reacció activa de l’espectador més enllà del visionat de la pròpia pel·lícula”, resumeix.

Fer sortir la veu de Catalunya

Traslladar aquesta història al públic internacional, en aquest cas el de l’estatfrancès, representa, per a Pons, l’oportunitat que “la veu de la gent que denuncia l’exili actual dels aflori i pugui obrir un debat ampli i ric sobre com ha de reaccionar Europa davant la frontera més mortífera del món, que és la Mediterrània”. Al mateix temps, abunda, pot contribuir a fer sortir “la veu de Catalunya” a través de les pel·lícules “produïdes al país”. “En l’actual context sociopolític, la pel·lícula aborda el franquisme sociològic. El món ha d’entendre Catalunya a través del trauma transgeneracional vinculat al franquisme i la violència generada per la repressió”, subratlla, tot recordant la importància de visualitzar les estructures profundes del poder estatal espanyol i la “regressió cap a la violència vinculada al franquisme” plasmada en els fets de l’1-O.

A banda del guió i la producció cinematogràfica del documental, Pons és també el responsable del concepte musical darrera d’’El Periple’. Les creacions del seu grup musical Los Sirgadors, que mescla la jota ebrenca i el blues, es fusionen amb els sons dels músics que han trobat en el seu pas pels camps de refugiats grecs. Des de fa un any, la banda sol interpretar en directe aquesta banda sonora a Catalunya juntament amb les projeccions del documental, oferint un espectacle musical i visual complementari. “El cine català es reiventa: com la indústria distribució no funciona a aquest nivells, ens l’hem hagut d’inventar. Donem aquest valor afegit que és interpretar els extres de la pel·lícula”, apunta.

En l’agenda immediata, ’El Periple’ i els Sirgadors ja ten programades noves projeccions i actuacions a Sant Feliu de Llobregat, el pròxim dia 16; Tarragona, el dia 19; Badia del Vallès, el dia 20; Reus, el dia 26; Mataró, el set de març; Torredembarra, el 29 de març; Amposta, el 30 de març; o Badalona, juntament amb Proactiva Open Arms, el pròxim 10 d’abril. A mitjà termini, Pons preveu tornar a l’estat francès convidat per la Universitat de la Sorbona i l’Associació 24 Août 1944, a més de treballar per aconseguir obrir-se pas amb presentacions a Madrid, Portugal i Ciutat de Mèxic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA