Cinema

Tres mirades a l’art d’acció

Josep Pérez projecta demà a Las Vegas de Figueres el seu documental sobre el festival de La Muga Caula

El film va ser un encàrrec del 14è festival i ajuda a entendre la performance

L’artista nigerià Jelili Atiku i la seva apassionada manera de concebre la performance; una infermera dels voltants de les Escaules (Anna Bonachera) que, aprofitant el festival La Muga Caula, decideix inscriure’s al taller que hi imparteix l’exigent Atiku i en queda trasbalsada, i una dotzena dels millors intèrprets internacionals de l’art d’acció que, a la manera d’un cor grec, despleguen davant la càmera les seves propostes, sorprenents i inquietants. Tot plegat, amb el rerefons del poble de les Escaules i el xoc que representa la convivència d’un entorn rural d’uns seixanta habitants amb un ambient cosmopolita, representat en la figura encuriosida d’una jubilada que segueix els forasters allà on van.

Amb aquestes mirades encreuades, el realitzador Josep Pérez (Barcelona, 1970) va rodar el documental Els deixebles de Marcel Duchamp , que va presentar la setmana passada al 9è Festival International du Livre d’Art et du Film de Perpinyà (FILAF) i que demà projectarà als cinemes Las Vegas de Figueres, en col·laboració amb el cineclub Diòptria (20.30 h).

La pel·lícula va ser un encàrrec de la 14a edició del festival d’art d’acció La Muga Caula, que té lloc cada setembre al paratge del salt de la Caula, on hi ha documentada la presència pionera de l’artista Marcel Duchamp, i planteja “un viatge a l’interior de l’art d’acció a través de diverses mirades”. El repte per a Josep Pérez ha estat transformar l’estètica de la performance, sovint jutjada com una experiència fosca i només per a iniciats, en un fenomen proper a través de l’experiència individual i transformadora de la infermera Anna, que encarna la mirada del neòfit, mentre que Jelili Atiku hi aporta el rigor pedagògic: “La performance va de fer, no de fingir”, insisteix. Pérez veu en aquesta forma d’expressió un “altíssim valor cinemàtic” que li ha facilitat el rodatge, en què adopta una estètica gun and run, sense veus en off i centrat en les declaracions dels artistes i les seves accions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona