Música

Crítica

Peralada

Un domini absolut

Flórez mostra una suprema elegància vocal amb un fraseig exquisit

Quan Juan Diego Flórez va cantar Nessun dorma divendres a Peralada, feia dues hores i mitja que, amb un descans de vint minuts, durava el concert. Tal durada mesura la intensitat amb la qual el tenor peruà ha arribat a sentir-se a gust en un escenari. Tant és així que, després d’abordar un repertori d’àries i duets operístics, va concedir-se el plaer d’agafar la guitarra per interpretar cançons populars peruanes i una versió del Cucurrucucú, paloma amb una delicada cadència. Una altra cosa és que cantés Granada en començar els bisos, però va ser l’única mostra d’un gust dubtós d’aquest tenor que, mentre continua exhibint una suprema elegància vocal amb un fraseig exquisit i uns aguts primorosos sense ser mai estridents, ha adquirit un domini absolut de l’escena en la seva maduresa com a intèrpret.

Amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Guillermo García Calvo, no només va cantar, però, el tenor peruà, sinó també la jove soprano armènia Ruzan Mantashyan. El concert, en tot cas, només s’anunciava amb el nom de Juan Diego Flórez i tal cosa em va dur a fer-me una pregunta impertinent i a la vegada pràcticament retòrica: hi ha homes que, com ho fan les dones en relació amb intèrprets masculins reconeguts, s’avenen a un paper secundari en els concerts de grans cantants femenines? Ho deixem aquí per explicar que, junts i per separat, Flórez i Mantashyan van cantar peces extretes d’un repertori que ha definit la carrera del tenor: Charles Gounod (amb el qual van obrir la primera i la segona part amb àries i duets de Roméo et Juliette i de Faust, de manera respectiva) i el bel canto romàntic de Gaetano Donizetti (amb el qual Flórez va culminar la primera part interpretant Tombe degli avi mei... Fra poco a me ricovero, de Lucia di Lammermoor) passant pel duet joiós J’ai marqué l’heure du départ... Nous vivrons à Paris tous les deux”, de Manon, de Jules Massenet.

Al final, però, com si el tenor lleuger insinués un pas cap al dramàtic, van abordar les àries i el duet més cèlebres (Si, mi chiamano Mimi, Che gelida manina i O soave fanciulla) de La Bohéme. En l’evolució de la seva veu, Flórez comença a incorporar Puccini i ho fa amb tanta seguretat que, amb les mans esteses i el públic dempeus, ho va rematar amb el Nessun dorma.

Juan Diego Flórez
Altres intèrprets: Ruzan Mantashyan, soprano; Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Guillermo García Calvo
Festival Castell de Peralada. Auditori del parc, 9 d’agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant