Música

Cinc mesos de jazz

Herbie Hancock, Wynton Marsalis, Ron Carter i Andrea Motis, objecte d’un complet Retrat d’Artista, actuaran en l’extens 51è Festival de Jazz de Barcelona

La programació inclou noms com els de Djavan, Angélique Kidjo i Dirty Dozen Brass Band
La Locomotora Negra i la Coral Sant Jordi recordaran un concert mític de Duke Ellington

No era un “repte fàcil”, tal com admetia ahir el director del Festival Internacional de Jazz de Barcelona , Tito Ramoneda, dibuixar l’edició que ve després de la número 50. The Project, empresa organitzadora de la cita des del 1989, però, ha aconseguit millorar segurament la programació de les noces d’or de l’any passat amb un opulent programa integrat tant per llegendes com per nous talents de l’escena internacional. Un cartell que es proposa, en paraules de Joan Anton Cararach, director artístic del festival, ser un “mapa” amb un “llarg riu que passa per moltes riberes”. “Riberes”, per exemple, com la del Brasil, amb actuacions com les de Maria Gadú, Adriana Calcanhotto i Djavan (que torna a Barcelona, ciutat on ha actuat ben poc, 31 anys després de la seva única compareixença al festival), i Cuba, sempre present en el Festival de Jazz tot i l’absència (notícia!) del seu padrí Chucho Valdés, sense cap “projecte engrescador” entre mans, deia Cararach, per tenir-lo aquesta tardor a Barcelona. De Cuba, tanmateix, sí que vindran Cimafunk, un dels deu artistes llatins de referència aquest 2019 segons Billboard i amb fans il·lustres com l’actriu Susan Sarandon, que va advertir que seguiria aquest nou rei del groove en tot el seu periple europeu, o els Afro-Cuban All Stars de Juan de Marcos, soci indispensable de Ry Cooder en la celebrada aventura de Buenavista Social Club.

D’Àfrica a Nova Orleans

Més “riberes”: Àfrica (visita d’Angélique Kidjo, amb un disc d’homenatge a Celia Cruz, i de l’històric Manu Dibango, de qui Michael Jackson va plagiar sense miraments el seu popular Soul Makossa) i, naturalment, Nova Orleans, bressol del jazz que, en el 51è Festival Internacional de Jazz de Barcelona, es veurà representat per l’emblemàtica i molt genuïna Dirty Dozen Brass Band, l’impetuós trompetista Christian Scott, l’enciclopèdic Jon Cleary (a duo amb John Scofield) i, sobretot, Wynton Marsalis i la seva Jazz at Lincoln Center Orchestra, previst per al 28 de febrer i raó per la qual l’edició d’enguany s’estendrà extraordinàriament fins als cinc mesos de durada.

Atent al jazz que es cou a Catalunya tot i les seves escapades planetàries, el Festival de Jazz dedicarà un Retrat d’Artista a Andrea Motis (que inaugurarà el cicle, amb entrades ja exhaurides, el 19 d’octubre a Sant Cugat i presentarà quatre propostes més, tot un “esforç” tant per a l’artista de Sant Andreu com per al mateix festival, que posa a la venda un total de 3.900 entrades per als cinc concerts de la cantant, saxofonista i trompetista de Sant Andreu) i rebrà, ja al febrer, el comiat dels escenaris, coincidint amb el seu 40 aniversari, dels Pegasus de Kitflus, Rafael Escoté, Santi Arisa i Max Sunyer. Present sempre, d’altra banda, en les programacions del festival, La Locomotora Negra s’unirà enguany a la Coral Sant Jordi per festejar els cinquanta anys del mític concert que Duke Ellington va oferir amb aquesta coral, dirigida aleshores per Oriol Martorell, a Santa Maria del Mar i que va representar, assenyalava Cararach, “un dels grans moments de la història del jazz a Catalunya”.

Hi ha dos noms, però, que sobresurten de manera significativa en el cartell d’enguany: Herbie Hancock, que torna finalment al festival després d’uns quants anys d’esforços infructuosos per part de la organització, i Ron Carter, teclista i contrabaixista, respectivament, del segon quintet històric de Miles Davis i únics membres del qual encara en actiu, després de la retirada de Wayne Shorter. Tant Hancock, de 79 anys, com Carter, de 82, seran distingits amb la medalla d’or que concedeix cada any el festival. No seran, però, els únics jazzmen en l’ombra de Miles que desfilaran per la 51a edició, ja que Dave Holland –l’home que, precisament, va substituir Ron Carter en l’alienació del trompetista– hi presentarà un trio amb dos valors tan segurs com ho són Zakir Hussain i Chris Potter.

55 actuacions

El festival, amb un total de 55 actuacions, es desplegarà en nou escenaris diferents (Palau de la Música, L’Auditori, Barts, Teatre Auditori Sant Cugat, Razzmatazz, Apolo, Conservatori del Liceu, Luz de Gas i Harlem Jazz Club) i quedarà completat amb actuacions com les de Ludovico Einaudi (l’altre concert, a més de la inauguració amb Andrea Motris, amb entrades exhaurides), Chicuelo & Marco Mezquida, Dorian Wood, Richard Bona & Alfredo Rodríguez, Kyle Eastwood, Martirio & Chano Domínguez, The Campbell Brothers, Lizz Wright, Mark Guiliana, Dave Douglas & Uri Caine i Joe Lovano Trio Tapestry. Programat, com els últims anys, en paral·lel al festival, el cicle de flamenc De Cajón! rebrà, entre d’altres, Estrella Morente, Las Migas i Tomatito & José Mercé.

El Festival de Jazz té un pressupost d’1,2 milions d’euros i es posarà en marxa el 28 de setembre amb Jazz & Food, una festa amb entrada lliure al Moll de la Fusta amb grups com Itaca Band i Koko-Jean & The Tonics.

Festival entre mestres

Entre els tresors amagats del Festival de Jazz hi ha les classes magistrals que alguns dels artistes ofereixen al Conservatori del Liceu, una activitat que tant els responsables d’aquest centre educatiu com del mateix festival recomanen apassionadament any rere any i que, enguany, arribarà al centenar, ja, de master classes realitzades. “Són trobades molt íntimes entre els artistes i gent jove amb moltes ganes de saber que, sovint, es veu recompensada amb la possibilitat de tocar amb aquell artista”, diu Joan Anton Cararach d’aquestes classes, en les quals han participat primeríssimes espases com Pat Metheny i Maria Schneider, i en el marc de les quals s’han produït escenes com quan Chick Corea va fer “retrats al piano” d’uns quants estudiants. “Li van preguntar com s’inspirava i va dir que sovint ho feia elaborant retrats musicals de les cares que veia entre l’audiència. Va cridar alguns estudiants... i ho va fer en directe!”, recorda Cararach. Les classes magistrals al Conservatori del Liceu són gratuïtes tant per als estudiants del centre com per als que hagin comprat una entrada per al concert de l’artista en qüestió, amb descomptes del 50% per a estudiants d’altres escoles de música. Patrocinades per la Fundació de Música Ferrer-Salat, tindran entre els protagonistes d’enguany Mark Guiliana (bateria de David Bowie en les ja llegendàries sessions de gravació de Blackstar) o Martirio amb Chano Domínguez, que presentaran en el festival un disc amb música del cubà Bola de Nieve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA