Arts escèniques

Crítica

dansa

Somiem, doncs

L’elenc de 24 intèrprets executen la peça amb elegància magistral, quasi celestial

Molts són els músics que s’han sentit atrets a musicar un dels poemes més colpidors de la literatura medieval religiosa: Stabat Mater. Però pocs són els qui, com el mestre barroc Giovanni Battista Pergolesi, aconseguiren immortalitzar i emplaçar en el púlpit de les grans partitures l’espai que conté –diguem-ho així– un valuós llegat comú.

Amb aquesta palpitació de clarobscurs arrenca al Gran Teatre del Liceu el debut a Barcelona de Les Grands Ballets Canadiens de Montréal. Sota la direcció, des de l’any 2017, d’Ivan Cavallari, l’elenc de ballarins i ballarines –24 en total– executen amb elegància magistral, a voltes quasi bé celestial, la coreografia del romanès Edward Clug, talent emergent de la dansa europea. Amb un vestuari i una escenografia de tall minimalista –tres tarimes de fusta serveixen als intèrprets per delimitar l’espai–, especial atenció mereixen els tres moments cabdals del text que destaquen l’enginy del coreògraf i la distingida interpretació dels intèrprets. El naixement –el cap d’un ballarí es fusiona literalment amb el ventre de la intèrpret–, la crucifixió –una de les tarimes s’alça cap al cel i dona pas a la mort d’un cos inert– i la resurrecció, el moment en què la mare i el fill s’entrellacen en un sol cos fins a la posterior ascensió. Les veus de la soprano Kimy Mc Laren i de la mezzosoprano Maude Brunet són, juntament amb la direcció musical de Dina Gilbert, un exercici excel·lent.

La segona part de l’espectacle comença amb la 7a Simfonia de Beethoven, a la qual s’ajusta amb encert la coreografia del creador neoclàssic Uwe Scholz. Presenta tints inspirats en les primeres avantguardes –a l’escenari es projecten formes geomètriques d’intenses gammes cromàtiques que es van reduint per, finalment, convertir-se en línia– i una dansa perfectament reeixida en tots i cadascuns dels moviments. La peça culmina amb el quart moviment, una oda a la vida, una exaltació de la bellesa que ens embolcalla tot i recordar-nos que somiar una possibilitat és, potser, la fugida endavant que ens cal per ser i estar.

Les Grands Ballets Canadiens
Coreògraf: Ivan Cavallari,
Dimarts 17 de setembre (fins avui) al Gran Teatre del Liceu


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic