Cultura

L’arqueta de Banyoles llueix dues figures més

Un nombrós públic va aprofitar la missa de Sant Martirià per contemplar la joia

Ara hi falten cinc peces

Potser no s’arribaran a localitzar mai totes 28, però tampoc no hi havia gaire ningú que confiés a recuperar-ne cap, i ja se n’han restituïdes 23. L’arqueta de Sant Martirià de Banyoles s’assembla cada vegada més a la peça espectacular que havia estat abans que el lladre d’obres d’art Erik el Belga la saquegés, el 12 de gener de 1980. Ahir va tornar a acollir les despulles de sant Martirià en el ritual que se celebra cada any durant l’ofici de festa major al monestir de Sant Esteve, i amb les últimes figures rescatades, santa Anna amb la Verge i el Nen i el sant Cristòfol amb el Nen, acabades de restaurar i encastades a la seva fornícula corresponent. Les dues peces, recuperades l’any passat a Londres i Brussel·les per Carles Mascort, l’advocat del bisbat que des del 2005 s’encarrega de seguir la pista d’aquest tresor per tot Europa, han estat restaurades per l’Institut de Patrimoni Cultural d’Espanya (IPCE), a petició de la direcció general de Belles Arts. L’operació ha tingut un cost de 4.000 euros, aportats pel Ministeri de Cultura, i ha consistit en la retirada de la sulfuració i la brutícia acumulades sobre els elements de plata, corregir les llacunes de color i aplicar una capa de protecció damunt les dues figures. La restitució de les peces a l’arqueta es va fer in situ, per una empresa especialitzada en la restauració d’orfebreria, a les dependències del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles, amb la finalitat de minimitzar els riscos de manipulació i trasllat del conjunt i garantir l’estabilitat de la peça.

La intervenció s’ha aprofitat també per realitzar tasques de manteniment i conservació preventiva de l’arqueta, netejant àrees puntuals de sulfuració (ennegriment) de la plata sorgides pel desgast del vernís protector. De tota manera, els tècnics assenyalaven ahir mateix el bon estat que presenta aquesta joia de l’orfebreria gòtica elaborada al taller dels Artau al segle XV, gràcies a la vitrina protectora, de fabricació alemanya i altament sofisticada, que crea una atmosfera estanca que assegura els nivells d’humitat òptims per a la preservació tant de la fusta com de la plata.

Els feligresos que van assistir ahir a la missa de Sant Martirià, presidida per l’anterior bisbe, Carles Soler, en absència de Francesc Pardo, van poder complir amb el ritual d’apreciar de prop l’arqueta, un dels tresors del monestir, junt amb el retaule de la Mare de Déu de l’Escala, de Joan Antigó, l’orgue i, a un altre nivell, el Teló de les Ànimes de Manuel Pigem.

LA XIFRA

5
figures
falten encara per recuperar i completar les 28 peces sostretes de l’arqueta l’any 1980 per Erik el Belga.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Aromes de Suleika

barcelona

Reedició i mort d’un narrador de culte

barcelona
GLÒRIA BOSCH
DEIXA LA DIRECCIÓ ARTÍSTICA DE LA FUNDACIÓ VILA CASAS DESPRÉS DE DIVUIT ANYS AL CÀRREC

“Els projectes artístics són de grup, no d’una sola persona”

barcelona

Territori fràgil

barcelona

Repressió ben actual

BARCELONA

Girona ‘enamora’

Girona

Més concerts ‘tribut show’, a Peralada

Peralada

L’empatia amb l’exiliat

La Jonquera
Concha Milla, finalista al ring  de La Planeta
arts escèniques

Concha Milla, finalista al ring de La Planeta