Cultura

El romànic de Boston

Comediants participa en la commemoració dels cents anys de la venda de les pintures de Mur que van anar a parar als Estats Units

La venda de les pintures murals de Mur va ser el crit d’alerta per salvar el romànic del Pirineu

Fa cent anys, un marxant d’art, o un emprenedor que diríem ara, hi va veure possibilitats de treure rendiment a les pintures murals que eren a la canònica de Santa Maria de Mur, a terres pallareses. Ignasi Pollack era nord-americà i de ben segur que tenia notícia de les pintures perquè entre 1911 i 1912 la Junta de Museus i l’Institut d’Estudis Catalans havien enviat el fotògraf Alfons Mas i l’arquitecte Josep Goday a documentar les pintures de Mur per a un treball que preparaven sobre la pintura mural catalana. Aquest treball va tenir difusió periodística a la revista Museum i per tant Pollack hauria de saber què es trobaria.

De ben segur, també intuïa que no li seria difícil d’aconseguir les pintures perquè, com va dir ahir l’alcalde de Mur i president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Josep Maria Mullol, “en aquells temps no les valoraven gaire, estaven gairebé tapades per un retaule de no gaire qualitat i, de fet, les imatges els feien por”.

I així Pollack va aconseguir que mossèn Farràs, el responsable de la parròquia, els les vengués per 7.500 pessetes, que tampoc era poca cosa i que van servi r per fer obres de conservació.

La següent incidència de les pintures va ser l’arribada, per ordre del marxant, de tres especialistes italians que amb una tècnica especial, l’strappo, les van separar de la paret i les van dividir en tres parts.

I del Pallars, on van quedar-ne unes petites restes, van anar cap a Barcelona. El marxant Pollack va fer negoci. El col·leccionista Lluís Plandiura les va adquirir per 100.000 pessetes i va ser en aquell moment, segons va dir ahir Pepe Serra, director del MNAC, on es van presentar els actes del centenari de la venda, “ on va començar tot, la Junta de Museus, tot que havien tingut divergències de criteri, es va adonar que per salvar les pintures romàniques del Pirineu cali a extraure-les i portar-les a l’aleshores Museu de Barcelona (posteriorment, anirien a parar al MNAC) per a la seva conservació.

La història de les pintures de l’àbsida de Santa Maria de Mur no es es va aturar a Barcelona. Plandiura les va portar als Estats Units i el 1921 es van vendre al Museum of Fine Arts de Boston, on són actualment una de les peces principals de la col·lecció del museu.

Entre les activitats que s’han organitzat per commemorar aquests 100 anys, el MNAC va fer ahir una visita guiada a les pintures murals dels Pallars exposades i després es va fer un petit tast de l’espectacle que ha preparat el grup teatral Comediants, en què donen forma al relat de les pintures contextualitzant els fets a l’època que van tenir lloc. L’estrena del muntatge serà l’1 i el 2 de maig del 2020 al mateix conjunt de Mur. Un dia després, el dia 3, tindrà lloc un aplec a Mur, una tradició que reuneix tots els pobles de la contrada amb el seu estendard.

L’alcalde Mullol va explicar que l’objectiu d’aquesta commemoració és donar a conèixer la rellevància del que va passar a Mur fa 100 anys i “donar valor al ric patrimoni romànic pallarès i donar a conèixer la comarca”.

D’altra banda, Pepe Serra va dir que el MNAC treballar per a l’any 2022 “canviar la permanent del romànic del museu, que és el més complex”. Un dels canvis és donar la veu dels llocs on hi havia la pintura. “No pot ser que la veu sigui únicament del museu.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.