Crítica
música i il·lustració
Una quarta dimensió
Obviament, els escenaris dels teatres són trepitjats per tota mena d’artistes relacionats bàsicament amb les arts escèniques i la música. Però com que les catalogacions per disciplines comencen a ser obsoletes no ens hauria d’estranyar que sigui una il·lustradora qui pugi a la tarima. Paula Bonet ho fa amb un espectacle conjunt amb el músic Ramón Rodríguez en què seguint la trajectòria personal de cadascun experimenten un nou repte. Paula Bonet va ser una de les artífex d’un canvi de rumb del llibre il·lustrat, però mentre molts la van seguir només quedant-se amb l’aspecte formal, l’autora valenciana ha assolit nous reptes com el llibre Quema la memoria, que ha donat peu a l’espectacle amb Ramón Rodríguez (The New Raemon), que també és especialista a fer piruetes artístiques. Mentre Rodríguez canta els seus temes, Bonet va creant imatges pictòriques, que es poden visualitzar en una pantalla. Bonet utilitza tècniques diverses com el collage i les incisions. Dos creadors que no només apleguen cançons i plàstica, sinó que creen un nou producte que no és una il·lustració de les lletres, sinó una nova expressió que afegeix una quarta dimensió als components plàstics i musicals originals. Aquesta és la diferència entre Quema la memoria i altres experiències en què un dibuixant, en una mena de singular escenografia, pinta en directe segons els suggeriments de la música. Paula Bonet i Ramón Rodríguez interaccionen sense que en cap moment traeixin la seva naturalesa més personal.
De Rodríguez per la seva trajectòria res es pot dir del seu ofici d’estar dalt d’un escenari, però la singularitat d’una il·lustradora pintant en públic, coordinant el traç amb les notes com si el pinzell foss un instrument més que dona color tangible a la música, és molt destacable. Paula Bonet demostra un cop més que sap moure el seu talent amb intel·ligència i amb una gran solvència. Cada tema acaba amb la destrucció de l’obra, el que acosta la il·lustració al so d’una nota: efímer. És una manera d’incidir encara més en el caràcter d’espectacle en directe en què per molt pastat que sigui un concert de l’altra l’experiència sempre serà única.
Més funcions: dilluns 10, 17 i 24 de febrer.