Cultura

Buit creatiu i existencial

Richard Linklater, director de ‘Boyhood’ i ‘Abans de l’alba’, retrata una arquitecta en crisi a ‘Dónde estás, Bernadette’, protagonitzada per l’actriu Cate Blanchett

“Totes les seves pel·lícules tracten sobre les situacions explosives que es produeixen entre les persones en la vida; té una forma molt relaxada de treballar, però és absolutament meticulós pel que fa al món en què situa els personatges, l’únic que vol és donar-los vida.” Aquesta frase de Cate Blanchett extreta dels textos promocionals de la pel·lícula Dónde estás, Benadette descriu no només aquesta comèdia dramàtica que arriba avui als cinemes, sinó tota l’obra del seu director. Des de la producció independent, Richard Linklater ha esdevingut un dels cineastes nord-americans de referència, que han mantingut el prestigi del cinema dels EUA fent sentir la seva veu malgrat el soroll de les superproduccions de Hollywood.

La frase de Cate Blanchett val també per als seus treballs més coneguts, Boyhood (2014), que segueix la vida d’un noi i la seva família entre els 6 i els 18 anys, (el mateix temps que es va allargar el rodatge, amb filmacions intermitents) o la trilogia Abans de l’alba, Abans de la posta i Abans del capvespre (1995, 2004 i 2013), que afusella els tòpics de la comèdia romàntica apel·lant al realisme.

Dónde estás, Bernadette navega per mars diferents. Adapta la novel·la homònima de l’escriptora nord-americana Maria Semple (Reservoir Books en castellà), una barreja d’humor, drama i aventures, que va pujar als primers llocs de la llista de supervendes de The New York Times.

Cate Blanchett interpreta Bernadette, la protagonista, una arquitecta que, després de situar-se entre els més brillants de la seva professió, es trasllada a Seattle amb el seu marit i passa vint anys sense dissenyar. Richard Linklater explica a les notes de producció que es va sentit atret “per la idea d’una persona creativa que, per diversos motius, no està creant”. El cineasta s’identifica particularment amb el creador en crisi (“aquesta mena de situació d’estancament en la vida és un dels meus pitjors malsons”), però destaca també altres temes de la pel·lícula com “l’educació dels fills, la relació amb la teva parella i els alts i baixos que tot això suposa”.

El guió posa l’èmfasi en les relacions familiars en agafar la novel·la, d’estructura narrativa epistolar, i prendre com a punt de vista narratiu el de la filla de 14 anys, que somia a fer un viatge familiar a l’Antàrtida i és testimoni de la crisi de la mare.

Ambientada en un Seattle plujós, en un barri amb conflictes entre els habitants de sempre i els nouvinguts que treballen a Microsoft, la pel·lícula està interpretada també per Billy Crudup (el marit de Bernadette, un brillant programador), Emma Nelson (filla de tots dos), Kristen Wiig i Zoe Chao (dues veïnes). A mitja pel·lícula, l’acció es trasllada a l’Antàrtida. Cate Blanchett defineix el film com “una mirada molt divertida i dolorosa a una dona que es troba en un moment de caos, davant d’un canvi enorme en la seva vida”, que parla de “la brossa que sorgeix quan penses en com creies que series, has d’afrontar qui ets i continuar endavant.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Daniel Higiénico presenta ‘Esperando a Robin Hood’, demà a La Mirona

salt
Peter Cattaneo
Director de cinema

“La música va directa al cor”

Barcelona
Un tast de...
‘Minguella leaks’, de Josep M. Minguella i Francesc Aguilar

El futbol és com el cinema

Crònica
música

Essència domèstica

S. Feliu Guíxols
Crítica
cinema

Noies vitals a l’Algèria convulsa dels 90

Restes de quatre cases, a Santa Creu de Rodes

eL PORT DE LA SELVA
Drama / Comèdia

‘Judy & Punch’, titelles i revolució feminista

Drama

Ben Affleck es redimeix a través del bàsquet

Terror

Nicolas Cage en un malson al·lucinogen