Cinema

Crítica

cinema

Violència i consciència política

Explorant en l’arxiu visual i utilitzant les imatges trobades per a la construcció dels seus films, el cineasta francès Jean-Gabriel Périot ha abordat l’ús de la violència en la tensió entre l’exercida per l’Estat i aquella que vol(ia) ser revolucionària en contra del poder establert. Només dos exemples: el curt The Devil, sobre el moviment Black Power, i el llarg Una joventut alemanya, que rastreja l’evolució política dels que van formar part de la banda Baader-Meinhof. Amb aquesta experiència, en el curs 2017/2018, Périot va participar en un projecte pedagògic amb alumnes de l’institut Romain Rolland d’Ivry-sur-Seine que té com a fruit Nos défaites, tenint presents les derrotes (s’ha perdut la guerra o només moltes batalles?) de l’esquerra.

El cineasta també va partir de l’arxiu fílmic. En aquest cas de peces polítiques i militants sobretot de finals dels 60 i primers dels 70, però per vivificar-les i a la vegada qüestionar el llegat del seu esperit. És així que uns estudiants van posar-se davant de la càmera, mentre que d’altres eren al darrere formant l’equip tècnic, per representar escenes de ficcions com La salamandra, de Tanner, i La Chinoise, de Godard, o situacions enregistrades de manera documental, com ara una de cèlebre que, a La represa del treball a la fàbrica Wonder, mostra una dona que es resisteix a tornar a la feina després del Maig del 68. No només això. Els actors es converteixen en testimonis que responen qüestions (què són el capitalisme, el comunisme, els sindicats, les vagues, etc.?) majorment amb balbuceigs i certa ignorància. Són significatives les seves respostes respecte del desinterès polític del jovent? Ho és que diguin que no voldrien cap revolució? Tot pren una altra dimensió i més volada amb un epíleg enregistrat el desembre del 2018: llavors els estudiants havien vist com la policia, a Mantes-la-Jolie, n’havia obligat uns altres a agenollar-se i posar-se de cara a la paret per haver-se manifestat. I també com, denunciats per la directora del centre, uns companys van ser arrestats per una pintada. Havien sentit la violència de l’Estat i la seva consciència política era una altra.

Nuestras derrotas
Director: Jean-Gabriel Périot
Estat francès, 2019


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles