Cultura

Dels déus grecs a la realitat virtual

Els quatre centres CaixaForum catalans han programat onze exposicions per al nou curs, moltes de les quals, gràcies a aliances internacionals

El CaixaForum de Barcelona encomanarà la primavera als genis de l’art pop americà
A Girona arribarà un dels grans èxits de la història de CaixaForum: Pixar

Ahir va fer cent dies que els centres CaixaForum van reobrir després del tancament forçat per la pandèmia de coronavirus. Del món cultural van ser dels primers a desconfinar-se, com recordava la directora general adjunta de la Fundació la Caixa, Elisa Durán, en la presentació a la premsa dels continguts de la pròxima temporada, un acte que va tenir lloc a Barcelona. La paraula que més vegades va fer servir Durán en el seu discurs va ser esforç. Esforç per haver aconseguit fer present la cultura a les pantalles durant els dos mesos i mig de quarantena radical. Esforç per retrobar-se amb els visitants al més aviat possible (la data escollida va ser l’1 de juny). Esforç per “convèncer-los” que als CaixaForum no només s’hi sentiran segurs sinó també “confortables”, de manera que per uns moments aconseguiran “oblidar-se” de tot el que està passant. I esforç per replanificar a correcuita un nou curs minat d’obstacles de tota mena.

Aquest curs, el que va d’aquest setembre al setembre de l’any que ve, es materialitzarà en 25 exposicions als vuit CaixaForum de tot l’Estat. Onze es veuran als quatre centres que l’entitat financera té a les capitals de demarcació catalanes. A la joia de la corona de la xarxa, el CaixaForum de Barcelona, ningú diria que estem en temps de crisi. Les set mostres previstes condensen el bo i millor del seu model, amb la política de les aliances amb institucions artístiques de més prestigi internacional intacta per no dir més ferma que mai. “Ens fan confiança en un moment en què ni tan sols podran supervisar in situ els muntatges, ho faran telemàticament”, deia ahir Durán.

La primera exposició de la temporada ja du aquest segell de complicitats. L’aliat, el Museu del Prado. Art i mite (del 16 d’octubre al 14 de març) buidarà la pinacoteca madrilenya d’algunes de les seves grans pintures i escultures encomanades als déus grecs, brodades per Rubens, Ribera o Zurbarán.

Més mites per a aquesta tardor, però d’una altra naturalesa. La mostra Vampirs (del 30 d’octubre al 31 de gener) resseguirà les manifestacions d’aquestes criatures diabòliques en les diferents disciplines culturals, tot i que preeminentment la cinematogràfica, la que les ha fet més populars.

A les portes del bon temps, tornarà la vida (alegre, a vegades frívola i tot) en forma d’art pop. El somni americà (del 3 de març al 13 de juny) reunirà l’obra gràfica dels genis del moviment, Andy Warhol, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein... Una altra exposició filla dels convenis que CaixaForum té signats amb els museus més reputats del món. En aquest cas, l’aliat és el British.

L’art i les noves tecnologies s’entenen bé. Els centres culturals de La Caixa volen donar més visibilitat a les seves recerques comunes en aquesta temporada. El col·lectiu de matriu japonesa teamLab tindrà llibertat absoluta per desplegar les seves estratègies amb dues macroinstal·lacions immersives (del 21 d’abril al 29 d’agost) que abordaran la nostra relació amb la natura.

La pandèmia de Covid-19 ens està forçant a pensar noves maneres de viure per poder sobreviure com a espècie. L’art contemporani fa temps que alerta dels mals dels nostres hàbits. Dins d’aquesta línia combativa s’inscriu la mostra YWY. Visions, de l’artista portuguès Pedro Neves Marques (del 14 de maig al 26 de setembre), becat per la Fundació la Caixa, que posa el focus en el futur dels indígenes. El compromís de CaixaForum amb la creació actual no necessita aliats externs. Posseeix una de les col·leccions de referència que els últims anys està sumant noves lectures amb encàrrecs a joves comissaris. Dins d’aquest programa, presentarà So lazy. Elogi del malbaratament (del 27 de novembre al 18 d’abril), una crítica a la hiperactivitat contemporània, a cura de Beatriz Escudero i Francesco Giaveri.

I encara una darrera proposta que també ha pogut entrar aquesta temporada gràcies a una altra entesa de volada, aquesta amb el Centre Pompidou: una reivindicació del llegat de l’arquitecte, enginyer i dissenyador francès Jean Prouvé (del 15 de juliol al 31 d’octubre), la prioritat del qual va ser pensar en els més fràgils de la societat. Una de les seves obsessions va ser construir habitatges en sèrie per als sensesostre.

I fora de Barcelona...

A Girona, un dels grans èxits de la història de CaixaForum: Pixar (del 15 d’abril al 22 d’agost), en què s’explica el procés de creació dels films d’animació digital d’aquest estudi i es posa de manifest el caràcter artesanal i analògic de les idees inicials dels seus llargmetratges, alguns de tan emblemàtics com ara Toy story, Cars i Ratatouille. Aquesta tardor també hi ha una cita especial al CaixaForum gironí amb la col·lecció d’art contemporani de la institució financera, Poètiques de l’emoció (del 21 d’octubre al 14 de març), un recorregut diferent pels últims 400 anys de la història de l’art tot parant atenció a la manera de representar els estats anímics de les persones. Bill Viola, Pipilotti Rist i Colita són alguns dels creadors actuals que en aquesta mostra dialoguen amb obres d’altres èpoques més llunyanes.

A Lleida, l’aposta és per la celebració de l’arribada de l’home a la lluna ara fa mig segle, Apollo 11 (del 10 de febrer al 25 de juliol). I a Tarragona recolliran el testimoni d’Art i mite (del 14 d’abril al 26 de juliol), amb una versió bastant més reduïda que la de Barcelona.

A més de les 25 exposicions als centres de la seva xarxa, la fundació bancària n’ha programat nou més de caràcter itinerant per localitats de tota la península. Una d’aquestes és Symphony, un projecte molt singular que conjuga realitat virtual i música clàssica, sota la batuta del director d’orquestra Gustavo Dudamel. S’estrenarà a Barcelona, al CosmoCaixa, i ben aviat: dimarts que ve.

Durán va aprofitar l’acte d’ahir per defensar una vegada més el mètode CaixaForum. En va destacar sobretot la seva dedicació al públic local (el turista només representa el 5%) i la seva missió “pedagògica” de l’art i la cultura en un moment en què, sosté, s’haurà de reforçar més perquè hi ha el perill que quedin restringits a un perfil “molt especialista i fidel”. Durán no va posar números a la patacada econòmica de la Covid-19, i en canvi va presumir de la xifra de visitants que han passat pels vuit centres CaixaForum més el CosmoCaixa des de la reobertura: 200.000. La caiguda és d’un 70% respecte al mateix període de l’any anterior (juny, juliol i agost), però no ha estat tan forta com la dels grans museus barcelonins, amb baixades que en alguns casos han arribat al 90%.

Què veurem als CaixaForum aquest curs?

Barcelona

‘Art i mite. Els déus del Prado’. Del 16 d’octubre al 14 de març.

‘Vampirs. L’evolució del mite’. Del 30 d’octubre al 31 de gener.

‘El somni americà. Del pop a l’actualitat’. Del 3 de març al 13 de juny.

‘teamLab. Art, tecnologia, natura’. Del 21 d’abril al 29 d’agost.

‘YWY. Visions’, de Pedro Neves Marques. Del 14 de maig al 26 de setembre.

‘L’univers de Jean Prouvé. Arquitectura/Indústria/Mobiliari’. Del 15 de juliol al 31 d’octubre.

‘So lazy. Elogi del malbaratament’. Del 27 de novembre al 18 d’abril.

Girona

‘Poètiques de l’emoció’. Del 21 d’octubre al 14 de març.

‘Pixar. Construint personatges’. Del 15 d’abril al 22 d’agost.

Tarragona

‘Art i mite. Els déus del Prado’. Del 14 d’abril al 26 de juliol.

Lleida

‘Apollo 11. L’arribada de l’home a la Lluna’. Del 10 de febrer al 25 de juliol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Maria Rodés
MÚSIC

“Al segle XV, hauria anat a la foguera”

BARCELONA
Pepe Serra
DIRECTOR DEL MNAC

“Els museus han de tenir llibertat per governar-se”

barcelona

Arriba ‘El Menhir d’Or’, un Astèrix inèdit

BARCELONA

Rocío, continguda

BARCELONA

El pare de tots els ous

Barcelona

Planas i Yanes estrenen nou espectacle a Celrà

Celrà
Crítica
dansa

Tendra com una abraçada fraternal

Obituari

Mort impossible d’Antonio Beneyto

Chano Domínguez
PIANISTA

“És important no oblidar d’on vens”

BARCELONA