Arts escèniques

Un 70% d’alleujament

Les sales de teatre i cinema de Barcelona i de l’àrea metropolitana respiren per la reducció de la restricció: ara hi podran entrar fins al 70% dels espectadors, separats

Era una demanda que reiteraven les sales privades de teatre i de cinema des de la sortida del confinament. Si la primera restricció era del 33% –pràcticament només ho va poder aguantar el Festival Grec, gràcies a l’aportació municipal per compensar la pèrdua de taquillatge–, la del 50% encara era insuficient per a moltes sales. Tot i això, la majoria de la cartellera de Barcelona havia obert confiant que la situació havia de millorar. Després de demostrar que #laculturaéssegura, amb un comportament exemplar a les sales oficials de Catalunya durant aquests mesos, ahir el Procicat va confirmar l’obertura de les sales del país fins a un 70% de l’aforament.

Fa uns deu dies, tant Focus (Teatre Romea, Condal, Goya i La Villarroel) com el TNC havien remarcat en les seves respectives presentacions de temporada la necessitat que es rebaixés la restricció. D’entrada, semblava que aquest alleujament es produiria dilluns passat (quinzenalment, el Procicat revisa les restriccions en funció del risc de contagi a cada territori). Però no es va produir. Aquesta setmana, va ser la nova consellera de Cultura, Àngels Ponsa, la que demanava un dret ciutadà a la cultura, per convertir-la en un bé essencial a Catalunya. També advertia de la necessitat de reduir la restricció, divendres passat. No hi ha hagut cap modificació en la situació de contagi, però el Procicat sí que ha canviat la seva resolució. Les autoritats sanitàries han demanat, explícitament, que les sales extremin les fórmules per evitar aglomeracions, el factor que pot suposar el principal risc de contagi. Caldrà, això sí, que se separin per grups convivencials. Presumiblement, es manté la mascareta dins de la sala, les entrades i sortides esglaonades i les desinfeccions entre sessió i sessió, així com mesures per garantir evitar l’entrada del virus amb gel, control de temperatura, evitar els programes de mà i els tiquets de l’entrada en paper...

El president del Gremi de Cinemes de Catalunya, Camilo Tarrazón, assegurava ahir que la decisió “és un pas en el bon camí”, però hi afegia que s’ha de “continuar treballant molt”. En declaracions a l’ACN, reflexionava sobre com afecta la mesura altres restriccions que condicionen l’aforament. En el cas del cinema, s’ha de respectar una distància d’un metre i mig. “Si es respecta aquesta distància, no arribem ni al 50%. Això és una mica contradictori”, deia.

Tarrazón ha fet una valoració positiva de la mesura que es va anunciar ahir, “perquè demostra que l’administració reconeix la feina feta”. És una mesura “positiva” perquè “reforça la confiança en els espais culturals i els acosta una mica més a la tan necessària viabilitat econòmica”. Tot i això, creu que l’aforament no és l’única restricció i que caldrà veure’n la lletra petita.

La mesura beneficia els equipaments culturals de Barcelona i quinze ciutats més de l’àrea metropolitana. Abasta també Viladecans, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí, l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Badalona, Sant Feliu de Llobregat, Gavà i Castelldefels. Pel que fa a Granollers, les Franqueses del Vallès i Canovelles, tot i que s’hi mantindran les altres restriccions actuals durant 15 dies més, tindran la possibilitat d’ampliar al 70% els aforaments d’espais culturals i cinemes.

Hi haurà temps per reampliar aforaments? El Teatre Lliure (que comença temporada aquest divendres) mantindrà les entrades al 50%. Sí que estudien obrir l’aforament fins al 66% (“sempre que es pugui garantir la seguretat del públic”, diuen fonts del Lliure) a partir del 15 d’octubre. El TNC, conscient d’aquesta possibilitat, ja va decidir posar a la venda (i assignar localitats) els mesos d’octubre i novembre, fins al 50%. A partir de desembre, ja podrà vendre amb la restricció menor. També el Mercat de les Flors va endarrerir al màxim la venda d’entrades per aquest motiu. Divendres també obren temporada amb una actuació en ‘streaming‘, des d’Anglaterra. El Liceu continua amb el 50% perquè el Procicat, segons fonts del teatre líric, permet l’ampliació de l’aforament al 70% als teatres de menys de 1.000 localitats.

És suficient

El sector va rebre amb satisfacció aquest primer alleujament, ahir a la tarda. Es reclamava des de feia mesos i aquest estiu les sales s’han equipat per complir amb les demandes de Sanitat. Fent una mirada ràpida a les dades d’Adetca de la temporada 2018/19, es pot percebre que són poques les produccions que superin el 70%. Aquella temporada, per exemple, La jaula de las locas, la que més espectadors va reunir (179.480), tenia un 72% d’ocupació. Però molt probablement els percentatges variarien molt entre el cap de setmana i les sessions d’entre setmana. Dependrà, doncs, de la voluntat del públic a triar dates menys propícies. El problema de les grans produccions és que és imprescindible una ocupació alta per cobrir els sous d’un repartiment molt ampli. En canvi, Hits, del Tricicle (143.334 espectadors), va vendre el 99% dels tiquets, i hauria deixat prop de 42.000 persones al carrer. Més preocupant és el cas de les sales de petit format: El chico de la última fila (100% d’ocupació), Els ocells (98%) i Cançó per tornar a casa (90%) no podrien abraçar tot el públic. Altres peces amb més assistència de sales de menys de 200 espectadors ho són perquè han gaudit d’explotacions de molts mesos.

I el Temporada Alta de Girona?

Era una de les incògnites de la mesura del Procicat, ahir a la tarda: per què Girona continua sota el règim del 50% d’aforament? Pel que sembla, la valoració del risc de contagi a Girona és menys favorable que a Barcelona, avui. Per això, es manté en la mateixa situació, sense canvis. Quan es van posar a la venda les localitats, Girona n’hauria pogut vendre fins a un 70% (perquè el risc de contagi era menor), però, segons comenta el director del festival, Salvador Sunyer, aquestes setmanes la situació de la Covid-19 a l’àrea sanitària de Girona ha anat empitjorant. L’explicació del canvi de parer del Procicat es podria deure al fet que, gràcies a les argumentacions de la conselleria de Cultura, van perfilant millor les restriccions i distingeixen cada cop millor entre una activitat cultural tancada i amb seients, i d’altres que són molt més difícils d’acotar.

Sigui com sigui, Sunyer assegurava ahir a aquest mitjà que, de tota manera, en el cas del Temporada Alta, ja no hauria estat possible vendre un 20% més de localitats, atès que la majoria de les entrades ja estan assignades; també les de les sessions dobles, que es van anunciar fa molt pocs dies. Ara només es podrien posar a la venda les entrades que barrejarien unes parelles amb unes altres. Com al Grec –van començar venent només el 33% i, quan va arrencar el festival, ja se’ls permetia vendre fins al 50%–, no canviaran el criteri. Sí que s’han permès ser més laxos en la programació familiar. Perquè no els sembla prudent mantenir separats per una butaca els pares d’una criatura de quatre anys, per exemple.

El director del Temporada Alta celebrava la decisió, imprescindible per a la supervivència de les sales privades. També especulava que aquest nou aforament permetrà que els ajuntaments que han retallat bolos perquè no podien compensar-los amb la taquilla, ara es vegin amb cor de reprogramar-los en breu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA