Cinema

Bartosz Bielenia

Actor

“Tots estem plens de contradiccions”

Prenem decisions realment estranyes sobre el que hem de fer a la vida, sense cap mena de lògica

Un personatge carismàtic, ple de contradiccions, molt violent, però alhora amb una profunda vocació religiosa, ha donat fama internacional i premis a l’actor polonès Bartosz Bielenia (Bialystok, Podlàquia, 1992). Es tracta del protagonista de Corpus Christi, dirigida per Jan Komasa, que va estar nominada a l’Oscar al millor film internacional i s’ha estrenat als nostres cinemes aquest cap de setmana. El Bcn Film Fest li va atorgar el premi de la crítica i el de millor música, i ens va oferir l’oportunitat d’entrevistar l’actor per videoconferència.

El personatge que interpreta, Daniel, està ple de contradiccions: és molt violent i alhora molt religiós, és un delinqüent, però vol ser seminarista...
Aquesta contradicció és molt humana. Si parem atenció a la vida, tots estem plens de contradiccions i prenem decisions realment estranyes sobre el que hem de fer a la vida, sense cap mena de base, lògica o fonament. Aquesta va ser la meva inspiració per a la pel·lícula. Vam parlar amb Jan Komasa i vam decidir que convertiríem el Daniel en un personatge tan humà com fos possible.
Diria que és una pel·lícula sobre la cultura catòlica, que és molt forta a Polònia encara?
No. Al meu parer, parla sobre l’autoritat. La història podria adaptar-se a qualsevol religió. Fèiem la broma durant el rodatge que quan el Daniel s’allunya de tot l’embolic que ha creat fent-se passar per capellà al poble, segurament va a fer-se passar per un rabí en un altre. Podríem fer quatre pel·lícules amb el Daniel fent-se passar per un líder de diferents religions: catòlica, jueva, musulmana... És algú que ve de fora i adopta una vestimenta d’autoritat.
Però la pel·lícula no parla de conceptes molt catòlics com ara el perdó i la redempció?
Sí, és cert, això és el nucli d’aquest personatge; és una societat en què els polonesos ens podem identificar. Sí, aquest aspecte és molt important, però el que sí que puc veure és que això succeeix en moltes religions. Podria ser un budista; al final potser també necessita la redempció. Crec que les religions han creat una mena de pacte amb tot allò que hem fet malament, amb el pecat, i la redempció i el perdó en formen part. Es pot englobar en el concepte d’acceptació d’un mateix i acceptació dels altres, demanar perdó i perdonar. Em sembla que això és present en moltes altres cultures i religions.
Com vau treballar amb el director el carisma del personatge?
Jo soc carismàtic, no va fer falta treballar-ho [riu]. Va sorgir de manera natural. No ho vam pensar, és una cosa que ve amb la manera de vestir, amb els diàlegs, amb la necessitat que té la comunitat que es converteixi en una autoritat.
Diria que el poble on va a parar està traumatitzat?
Sí, estan traumatitzats perquè han mort joves, gairebé nens. Molta gent mor de cop en un accident, en una comunitat molt petita que necessita culpar algú. És un problema molt complicat, i alhora molt humà. No vivim en una societat en què s’afrontin aquests problemes.
Ha rebut molts premis per aquest treball. Han canviat la seva carrera i la seva vida?
Tot continua igual. Visc com sempre a la meva caseta, al bosc, al nord de Polònia, fent vida normal. Fa un any vaig estar als Estats Units, vivint unes aventures meravelloses, però soc aquí una altra vegada.
Com va ser l’experiència d’anar als Oscar amb ‘Corpus Christi’?
És la festa menys divertida a la qual he anat mai. Hi havia molta gent, una llarga cua de cotxes per arribar-hi, no hi havia prou menjar... Beguda, sí! Hi havia uns Margarita increïbles. És un xou. Estàvem competint amb Paràsits, una pel·lícula fantàstica que va guanyar en la nostra categoria i fins i tot l’Oscar a millor pel·lícula. Això era impossible de superar. La festa en si no va tenir cap interès. En comparació amb el mes que vam passar a Los Angeles, de promoció, va ser una festa més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Corpus Christi

«Corpus Christi»

Gènere: Drama
Direcció: Jan Komasa.
Intèrprets: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Zietek, Leszek Lichota.
Valoració crítica: [ep] [ep] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA