cultura

música

Rufus, rei de Cap Roig

Més que un gran cantant, més fins i tot que un notable pianista i un compositor brillant, Rufus Wainwright és sobretot un entertainer, un showman de la vella escola que podria viure mesos en el desert sense menjar, però que moriria lluny de l'escenari, privat del seu aliment essencial: els aplaudiments i la devoció d'uns fans als quals divendres va agrair a Cap Roig el seu suport durant aquest últim mig any, des que va morir la seva mare. Eren les paraules sinceres d'un home sol davant el seu públic, al qual també va fer riure en nombroses ocasions quan va manifestar el seu interès desconcertant per la selecció espanyola de futbol –bàsicament perquè alguns dels seus jugadors li semblen atractius– o va jugar una mica a ser la reina del castell de Cap Roig, un recinte que sempre impressiona els artistes forans, especialment si vénen de l'altra banda de l'Atlàntic. Així, el concert de Rufus es va convertir en una espècie de muntanya russa emocional, en què les cançons del seu últim disc, com ara Who are you New York?, Martha i Zebulon, amb un marcat to de dol i confessió reforçat per la sobrietat dels arranjaments –encara més quan tot queda reduït a veu i piano– contrastaven amb els divertits comentaris entre cançó i cançó, com si Rufus volgués treure-li dramatisme a la situació, conscient que, en definitiva, tocava en un festival d'estiu i no en un memorial. Tot i que l'artista ho va donar i tot i més, les ovacions no van poder amagar la trista realitat que una part del públic anés abandonant el recinte durant el concert, per convertir-se en una autèntica riuada humana (humana?) quan Rufus va marxar per primera vegada de l'escenari: el cantant es va veure obligat a tornar-hi de seguida per iniciar la tanda de bisos, en vista del risc que li marxés una part considerable de l'audiència, aquella a la qual, quan va a Cap Roig, l'importa més aviat poc si va a veure un tal Wainwright o Motörhead, perquè en definitiva hi van per lluir-se ells mateixos. Pitjor per ells. Qui va saber entrar en el joc de Rufus, en les seves apassionades versions de Judy Garland acompanyat al piano pel seu còmplice, el director i arranjador Stephen Oremus, va poder gaudir d'una experiència única: molt més que un concert, un emocionant acte d'amor i de comunicació integral. Una meravella.

Intèrprets: Rufus Wainwright, veu i piano; Stephen Oremus, piano Lloc i dia: Festival Jardins de Cap Roig, divendres, 2 de juliol del 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier