Arts escèniques

‘Segrest’ del TNC

‘Heroïnes o res’, d’Iván Morales, reclama multiplicar l’atenció al talent dels més joves a la Sala Tallers

La reflexió de Bergonzini contrasta amb la ràbia dels quatre personatges joves

Un dels mèrits d’Heroïnes o res és que ha aconseguit subvertir la presència d’intèrprets per sobre de la seva condició de gènere, demostrar que hi ha una causa comuna que els uneix i que els convida a rebel·lar-se, ja sigui amb la família o en el món artístic. El repte és trencar el sostre de vidre en una generació d’actors professionals –per edat i per moltes altres condicions– i construir una tonada que el jovent identifiqui, i amb la qual els més adults puguin empatitzar. Des d’ahir i fins al 2 de maig, a la Sala Tallers s’alternen les funcions als instituts de dimecres a divendres amb les del públic general els dissabtes i diumenges. És una nova aposta del TNC per donar referents als més joves, i ho fa a través del dramaturg Iván Morales, que codirigeix amb David Climent.

A Heroïnes o res, pretenen fer una acció subversiva en “un teatre amb gent important, el dia de l’estrena”. La seva incapacitat de tenir un altaveu, de sentir-se escoltats, els porta a una frustració que deriva en ràbia. Per això, aposten per fer una adaptació trash de Cyrano de Bergerac i rebentar cadascun dels grans de pus de la societat.

Com a mirada externa, hi intervé l’actor Bruno Bergonzini –representant-se a ell mateix–, un intèrpret que s’ha vist apartat de l’esfera pública per una malaltia muscular, tot i que ell resisteix a parlar sobre la responsabilitat de l’art –ja ho va fer amb els Sixto Paz a Bruno& Jan (i Álbert)–. És la veu calmada, la que ha hagut d’aprendre a canviar de velocitat i a mirar-se el món des d’una altra òptica, sense renunciar a un canvi de paradigma: els agraeix la seva acció revolucionària amb què aquell odi es converteix en una mena de consol.

Morales se’n surt trencant els rols. Els perfils característics –que sovint estigmatitzen el personatge–, com ara tenir la pell negra o una identitat de gènere en trànsit, ara deixen de ser centrals. En realitat, la ràbia els depassa. Els taurons que continuen navegant pels teatres de referència, i que els impedeixen estrenar-hi, es converteixen en un enemic comú. És una bèstia comparable a la que el personatge de tornada va combatre dècades abans. Els actors que interpreten Pau Escobar, Tai Fati, Àrid Soldevila i Emma Clarke pateixen d’un mal crònic. Però lluiten conjuntament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona
Crítica

L’encís de Bulle Ogier

Fenosa, l’escultor de la natura

El Vendrell
cinema - comèdia

Tres generacions de dones unides per la tragèdia

cinema - Animació

Viatge d’una nena xinesa amb parada a Berlín