Cultura

L’univers Portabella

El Bòlit inaugura una exposició sobre la relació del cineasta amb Carles Santos i una altra amb la poesia realitzada per Isaki Lacuesta

Pere Portabella serà investit ‘honoris causa’ per la Universitat de Girona el 10 de febrer

El ric univers cinematogràfic i artístic que ha abonat al llarg dels anys Pere Portabella (Figueres, 1927) continua donant fruits. Avui mateix, amb l’obertura de l’exposició Acció Santos. El pensament musical al cinema de Pere Portabella i la instal·lació a càrrec d’Isaki Lacuesta Gosar poder, al centre d’art contemporani Bòlit de Girona. Dues propostes, comissariades per Ona Balló, que travessen l’obra del cineasta empordanès des d’una mirada contemporània, fílmica i sonora, i que s’estrenen amb motiu del nomenament de Pere Portabella com a doctor honoris causa per la Universitat de Girona el 10 de febrer.

Per una banda, Acció Santos, que es desplega al Bòlit_PouRodó, una mostra que explora la relació entre el cineasta i el músic Carles Santos (Vinaròs, 1940-2017). Una trobada que ha propiciat la creació d’espais sonors lliures i que ha donat lloc a una quinzena de pel·lícules que inventen noves maneres d’associar el cinema a la música. Com detalla la mateixa comissària, “la seva estreta col·laboració incorpora una mirada musical al cinema que es desfà de la submissió tradicional del so a la imatge des d’una poètica transgressora. I és així com van propiciar la creació d’espais sonors lliures, tant des de la posada en escena, la narració o el protagonisme dels instruments musicals”. L’exposició s’il·lustra amb peces inèdites, poc vistes o de caràcter singular, com ara la pianola motoritzada que apareix a El silenci abans de Bach, a través de la qual sona la partitura que va interpretar el músic.

També, s’hi podrà veure, entre d’altres, un testimoni de l’estada de Carles Santos a Nova York a través dels anuncis de Joan Logue, que produeix una sèrie de retrats breus d’artistes avantguardistes novaiorquesos com ara Philip Glass i John Cage, i on inclou Carles Santos. També destaca el document sonor amb el qual el crític de cinema nord-americà Jonathan Rosenbaum recita el discurs original pronunciat el dia de la projecció de Vampir-Cuadecuc al MoMA, el 25 de gener de 1972, fa justament 50 anys. Recordem que Portabella no va poder assistir a aquesta estrena internacional perquè el règim franquista li va retirar el passaport per la seva activitat política i clandestina i aquest és el text de protesta que ell va enviar perquè fos llegit com a preludi de la projecció.

Com destaca Ona Balló, Acció Santos representa l’eclosió del tàndem Portabella-Santos i proposa diferents aproximacions i nivells d’escolta d’un dels preludis en tonalitat menor de Frédéric Chopin. En primer lloc, Santos interpreta la peça al piano i, a continuació, n’avalua l’execució i l’enregistrament.

D’altra banda, Gosar poder (Bòlit_StNicolau) és una instal·lació audiovisual inèdita d’Isaki Lacuesta a partir del nou recital en homenatge de celebració del Primer Festival Popular de Poesia Catalana, celebrat el 25 d’abril de 1970. Ara amb la intervenció de poetes, artistes i activistes de diferents generacions, muntat amb imatges de gestos i espais escollits pels poetes, en preguntar-los què volien que filmessin per representar-los.

Un viatge per la relació de Portabella amb la música i la paraula, que són actes previs de la inauguració que tindrà lloc el divendres 11 de febrer amb la presència de Pere Portabella. El dia abans, serà investit honoris causa a la UdG i al vespre es projectarà al Cinema Truffaut de Girona Vampir-Cuadecuc. En paral·lel, el 12 de febrer el Museu de l’Empordà inaugurarà una exposició dedicada a la rica col·lecció d’art personal de Pere Portabella.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.