Crítica
cinema
L’escriptor i el tuitaire
Potser el film més potent de Laurent Cantet sigui Entre les murs (La classe), amb el qual va guanyar la Palma d’Or a Canes l’any 2008. Partint d’una novel·la sobre la pròpia experiència com a professor de l’escriptor François Bégaudeau, que hi interpreta el seu àlter ego, en un institut de la banlieue parisenca, aborda amb complexitat les diferències de classe en la societat francesa: l’Estat, tot i que amb mancances i també amb rigidesa, aporta una educació pública suposadament igualitària als fills d’immigrants, però no les mateixes oportunitats laborals i socials, cosa que fa que puguin sentir-se comprensiblement exclosos, encara que una part de francesos creguin una altra cosa (que ells pateixen a causa de la immigració) i votin Le Pen.
Amb Arthur Rambo, inspirant-se en un cas real, Cantet torna a abordar les diferències de classe i culturals a través d’un jove escriptor (Karim D.) d’ascendència algeriana que, exposant en un llibre el mal tracte a les persones provinents de les antigues colònies i als seus descendents, aconsegueix un èxit sobtat que es posa en crisi quan es revela que, amb una identitat fictícia, ha escrit nombrosos tuits a favor de la violència gihadista, però també portadors d’homofòbia i de masclisme bel·ligerant. Qui és el personatge protagonista? Cantet ens deixa en la incertesa, que ho és sobre la identitat, encara més ambigua en el món de les xarxes socials, que també afecten l’èxit o, a través de la cultura de la cancel·lació, la condemna públiques. Ho fa amb un ritme trepidant que enganxa, però potser per això mateix amb menys complexitat, profunditat i implicació que les requerides pels temes que afronta.