Cinema

Crítica

cinema

Arreu i enlloc

Cada vegada que l’autor d’una novel·la gràfica que aborda la barbàrie humana (i, per tant, les víctimes) s’hi planteja si el gènere és pertinent per fer-ho, el resultat demostra que ho és: possiblement és així perquè al darrere hi ha una reflexió ineludible sobre com parlar de l’Horror. Això passa des de la cèlebre Maus (1980), en què Art Spiegelman va afrontar el tema d’Auschwitz a partir de la memòria del seu pare, un supervivent que es resisteix a recordar. El mateix podria dir-se en el cas dels films animats d’una naturalesa semblant, com ho exemplifiquen els de l’israelià Ari Folman, també novel·lista gràfic. De fet, la pel·lícula Dónde está Anne Frank és una adaptació del seu propi còmic homònim, que evidentment parteix del diari que la nena jueva va escriure mentre estava amagada, amb la seva família i una altra, a la part de darrere d’una fàbrica d’Amsterdam, fins que, denunciats, els Frank van ser duts a Auschwitz en el mateix tren que uns avis de Folman.

Uns anys abans, el 2008, Ari Folman va aportar el colpidor Vals amb Bashir, que va definir com un “documental d’animació”. Ho és a propòsit de la matança de palestins al camp de refugiats de Sabra i Xatila. Ell era al Líban com a soldat israelià, però no recorda quasi res: un sentiment de culpa que el du a una voluntat de memòria en contra de l’amnèsia col·lectiva del seu país, que no va intervenir-hi directament, però va consentir la matança perpetrada pels falangistes libanesos. L’animació s’hi revela com una manera pertinent d’acostar-se a una realitat que s’entreveu a través d’una memòria que intenta obrir-se pas enmig de l’oblit, la confusió, la incertesa.

El passat no passa mai i és en nosaltres, però exercim justament, dignament, la memòria del que no s’ha d’oblidar? Amb imatges dibuixades per Tristan Oliver i animades per Yoni Goodman, Folman ens interroga amb Dónde está Anne Frank. La protagonista és Kitty, l’amiga imaginària a la qual Anne Frank s’adreça en el seu diari. Kitty surt de les pàgines del diari, que es conserva al lloc (convertit en casa-museu) on va ser escrit. La imaginària Kitty s’encarna en el present, en el qual busca Anne, que és a tot arreu (en la memòria institucional que posa el seu nom a carrers, teatres i museus) i a la vegada enlloc en una Europa sense altura moral davant dels que cerquen refugiar-s’hi.

Dónde está Anne Frank
Director: Ari Folman
Bèlgica, 2021


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA
música

Ramoncín i Marky Ramone actuaran a La Mirona, que obrirà el curs amb el segon Mirorock

salt
Cultura

Mor als 43 anys el DJ i productor musical barceloní Víctor Palomo

música

Les festes de la Mercè homenatjaran Zeleste amb un gran concert

barcelona
cinema

‘Segundo premio’, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, lluitarà pels Oscar

Barcelona

Juls publica ‘Papallones’, el primer single del seu àlbum de debut

GIRONA
TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC