Arts escèniques

Les crisis i la festa

La Perla 29 adapta el seu ‘28 i mig’, inspirat en Fellini i que fa uns mesos va fer temporada a La Colline de París,a l’amfiteatre Grec

Fellini va gravar 8 i mig, amb la incògnita de si seria finalment una pel·lícula, o mitja. Acumulava vuit realitzacions i aquesta va coincidir amb una crisi creativa. El 2013, Oriol Broggi es va atrevir a fer una peça de nova creació intuint l’abisme de la crisi creativa, com Fellini. Hi emergien fragments de pel·lícules dels anys cinquanta italianes i també retalls d’obra. L’actriu Màrcia Cisteró va recordar ahir que no tenien clar on trepitjaven. Va resultar una celebració festiva, que va aconseguir l’èxit del públic. I, quasi una dècada més tard, Wajdi Mouawad, director artístic de La Colline (i dramaturg fetitxe de La Perla 29), els va convidar a fer una temporada a París. Van tenir un èxit notable en una producció que va evitar els números de circ del 2013 (“a França dominen molt més aquesta disciplina”, avisa Broggi) tot i mantenir el català i la barreja d’idiomes.

Aixecar de nou l’obra, amb part de repartiment nou, ha comportat la transformació d’aquell quadre fragmentat, aquest 2022. D’entrada perquè abans l’actor Pablo Derqui interpretava el paper de director italià. I ara és l’actor italià Enrico Ianniello qui assumeix el rol de Fellini, amb el seu català amb cantarella italiana.

Com en moltes obres de La Perla 29, hi ha moltes picades d’ullet al públic més fidel. Per exemple, el quadre de Giornata particolare que es va fer en el 28 i mig original acabaria convertint-se en un muntatge interpretat per Derqui, Clara Segura i Màrcia Cisteró, el 2015. Montse Vellvehí, que signa un dels moments èpics amb el passeig a cavall per l’escenari, repetiria amb Bodas de sangre, el 2017.

Oriol Broggi admet el risc de l’amfiteatre Grec, on ja van estrenar El poema de Guilgamesh el 2018: “És màgic i perillós” perquè aporta una relació amb l’entorn preciós però cal molta precisió de l’espectacle per captar l’atenció del públic. Assumeixen el repte amb canvis importants, com ara eliminar la lona del fons que amagava a la Biblioteca de Catalunya (en la versió original) una estructura que recordava la Cinecittà, on rodava Fellini.

Oriol Broggi ha treballat amb la buidor de Peter Brook. En aquesta peça, hi ha molts elements que s’amunteguen i que ho distancien d’aquell teatre d’actors i paraula. Però, tot i això, el director hi veu relació perquè quan van idear aquest espectacle de creació sortien de moltes propostes inspirades en Brook. I s’estranyava com una personalitat habitual a Barcelona, des del 1983, i que ha influenciat tant una generació d’artistes és pràcticament un desconegut per als més joves.

LA DATA

11 de juliol
S’estrena
l’adaptació de ‘28 i mig’ a l’amfiteatre Grec. Es repeteix l’endemà. Les entrades estan pràcticament exhaurides

El menystingut privilegi dels vigilants dels museus

Ser vigilant d’un museu permet contemplar durant hores un quadre. Tot un privilegi per poder-lo estudiar mentre es cobra un sou. Com molts dramaturgs que han treballat d’acomodadors en teatres puntualment, també hi ha molts vigilants que pensaven que abandonarien aquesta feina quan fessin la seva primera exposició, i aquesta no ha arribat mai. Mohamed El Khatib presenta avui (ahir es va fer la primera funció) al MNAC Gardien party, un teatre documental que recull opinions en primera persona de vigilants de museus del MoMA, el Louvre i el mateix MNAC.

El públic seu a les cadires (algunes molt incòmodes) dels vigilants, apunta el dramaturg. El menysteniment per aquesta feina (que només serveix per garantir la cura dels quadres i en què, sovint, han d’explicar on és el lavabo més proper) creix amb la privatització d’aquest servei, avisa el director, que busca democratitzar l’art amb les seves propostes teatrals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA