Cinema

Mirador

Canes es posa en marxa sense tempestes

S’anunciava que una tempesta esclataria a Canes la nit de la inauguració de la 76a edició del festival de cinema que s’hi celebra, però no van caure-hi ni unes gotes. També hi havia el supòsit que la presència de Johnny Depp, a propòsit del film d’obertura, Jeanne du Barry, en què interpreta Lluís XV, podria causar una altra mena de tempesta, però l’actor va ser saludat efusivament per la gentada que envoltava el Palau del Festival. Depp fins es va permetre un passeig triomfal com si a Canes celebrés haver sortit airós als tribunals de l’acusació per abusos físics presentada per la seva ex-esposa Amber Heard.

El festival mateix sembla sortir-ne airós, de les acusacions de “protegir violadors i abusadors”, tal com ha expressat Adèle Haenel en un comunicat en què reafirma que ha abandonat el cinema a causa d’una indústria masclista, classista i xenòfoba. Thierry Frémaux, delegat general del festival, va respondre cínicament a l’actriu que no semblava que pensés el mateix quan acudia a Canes per presentar-hi pel·lícules, com ara la festejada Retrato de una mujer en llamas.

Frémaux, i amb ell el festival, tampoc n’ha sortit prou malparat d’inaugurar amb un film ancien régime dirigit i protagonitzat de manera narcisista per Maïwenn, acusada pel periodista Edwy Plenel d’haver-lo agredit en un restaurant (va estirar-li els cabells i va escopir-li a la cara, fet que ella no ha negat i fins se n’ha rigut) possiblement a causa dels reportatges publicats pel diari digital Mediapart sobre els abusos sexuals dins el món del cinema francès. El cas és que a Jeanne du Barry, una pel·lícula de perruques que ha costat 20 milions de dòlars en part proporcionats per capital saudita, Maïwenn presenta la favorita de Lluís XV amb una complaença que també es concedeix a ella mateixa encarnant-la pel seu lluïment, tot i que hi evidencia les seves limitacions com a actriu. Com si s’identifiqués amb el personatge, la directora actriu mostra una Du Barry que, adorada pels homes i menyspreada per les dones, exhibeix una suposadament adorable frescor i ignorància del protocol i les etiquetes.

El nou film de Maïwenn va projectar-se després d’una cerimònia oficiada per Chiara Mastroianni, que va pronunciar un “discurs oficial” vindicant la llibertat artística que representa Canes. Això mentre que La Croisette està sota control policial i militar havent-s’hi prohibit les manifestacions en contra de la nova llei de jubilació a França. Ningú no va protestar contra aquesta limitació de la llibertat. I així, com si no passés res de conflictiu, s’ha posat en marxa la nova edició del Festival de Canes, on ahir Pedro Almodóvar va presentar el migmetratge Extraña forma de vida, en què fa explícita l’homosexualitat latent en tants de westerns. Un film de disseny produït i “vestit” per la marca Yves Saint-Laurent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic