Arts escèniques

TEATRE

Goldoni és la “cançó d’estiu” de La Perla29

La Perla29 està ultimant els assajos d’un text de Carlo Goldoni: Coralina, la serventa amorosa. L’actriu Mireia Aixalà interpreta el paper protagonista en aquesta versió sota la direcció d’Oriol Broggi. Es podrà veure des del 31 de maig fins a finals de juliol a la Biblioteca de Catalunya. L’obra, que ja té emparaulada una gira de febrer a abril per Catalunya, remet a un teatre que neix de la comèdia gruixuda de la commedia dell’arte procurant sostenir un punt de veritat dels personatges. Un equilibri complicat que serveix per donar veu a reflexions dels personatges de la Venècia del segle XVIII que ressonen actuals, d’avui. Goldoni és amable. Broggi defineix l’espectacle de la “cançó d’estiu” que el públic completarà encerclant l’escenari en què es mostra l’habilitat de les dones per activar la trama davant de la capacitat passiva dels homes (amos i servents) a mantenir-se surant en la peripècia.

Ramon Vila, juntament amb Broggi, signa la versió que han reescrit pensant en cada un dels intèrprets, una manera que el mateix Goldoni feia per als seus repartiments, comenta Vila. A més d’Aixalà i Vila, també intervenen Joan Arqué, Xavier Boada, Rosa Gámiz, Clara de Ramon, Xavier Ruano, Sergi Torrecilla, Ireneu Tranis i Jaume Viñas. L’escenari és, pràcticament despullat, i és la interpretació dels actors el que impulsa una obra d’embolic de poc més de dues hores de durada (sense entreacte). Per Aixalà, que la tranquil·litza comprovar que ella porta el fil de la trama però que hi ha moltes subtrames paral·leles que fan coral el protagonisme, cap personatge “es recrea en el que li ha passat”: són escenes que disparen les unes a les altres sense aquell pes psicològic habitual en el teatre dramàtic. Goldoni, que aspirava a una república utòpica, es presenta modern, amable, sense ferir la burgesia però empoderant els plebeus.

Broggi té un inconfusible aire italià. Recorda una versió al Teatre Lliure d’aquesta comèdia, que l’ha induït a recuperar-la. També ha dirigit obres de Di Filippo (Natale in casa Cuppiello, Filumena Marturano) i ha rescatat peces de cinema italià amb títols com Giornata particolare o 28 i mig (a partir del film 8 i mig, de Fellini). Al 2017, La Perla29 ja va representar a la Biblioteca un Goldoni: L’hostalera (dirigit per Pau Carrió).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Crítica

Lloança al gran misteri

Besalú

El Festival de Música de Besalú s’avança a la primavera

Besalú
TEATRE

El Poliorama reivindica Gómez de la Serna i Valle-Inclán amb un cabaret

BARCELONA
TRADICIÓ

La Patum recupera tres partitures de fa un segle

BARCELONA
Figa Flawas
Grup de música

“Volem arribar a gent que no escolta mai res en català”

Barcelona
Ramon Breu
Novel·lista

“La democràcia espanyola està avariada”

Barcelona
Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona