Música

Crònica

Passat i present de Depeche Mode i Sparks

Els britànics van alternar cançons del nou disc amb himnes com ‘Enjoy the Silence’ i ‘Personal Jesus’, al Primavera Sound

Diu la llegenda que John Lennon, l’any 1974, estava mirant el programa musical Top of the Pops a la BBC quan va decidir fer una trucada a Ringo Starr. “No et creuràs què fan ara a televisió, Ringo!”, es veu que li va dir. “Marc Bolan [icona glam anglesa, cantant de T-Rex] està tocant una cançó amb Adolf Hitler!” La cançó era This Town Ain’t Big Enough For Both of Us i “Marc Bolan i Adolf Hitler”, que és com un sempre corrosiu John Lennon va anomenar els germans Russell i Ron Mael del grup californià Sparks, la van tocar ahir al Parc del Fòrum, quan faltaven uns minuts per a les nou del vespre, en la culminació del seu estimulant concert al Primavera Sound. Russell Mael la continua cantant, com feia fa cinquanta anys, amb un admirable falsetto i l’expressió del seu germà amb bigoti de Führer continua sent per emmarcar.

Sparks no van actuar a Barcelona fins que l’any 2006, ja amb tres dècades i mitja de trajectòria, els va convidar el ja desaparegut Festival Summercase i, tot i que, des de llavors, en sales, han fet només una actuació a la 3 de Razzmatazz (a Londres, en canvi, com han fet aquesta mateixa setmana, són capaços d’omplir dues nits seguides el Royal Albert Hall), la seva presència en festivals de la ciutat ha estat més o menys constant. Res, però, de refregar-se en el passat. Sparks sempre han presentat nous discos (ahir, The Girl is Crying in Her Latte, magnífic títol!) i firmat concerts tan teatrals i divertits com el d’aquest Primavera Sound, en què van recuperar també perles com Angst in My Pants i Bon Voyage i es van fer valer com a influència tal vegada no prou reconeguda per a dotzenes de grups que han actuat durant aquests vint-i-un anys al festival.

Resistint-se, també, a no viure únicament de glòries passades, Depeche Mode van protagonitzar ahir l’actuació, amb permís de Rosalía, més esperada del Primavera Sound 2023. Si no publiquessin discos i es centressin només a tocar èxits tindrien exactament la mateixa gent de públic, però el fet de mantenir-se enganxats al present (el seu primer disc sense el desaparegut teclista Andy Fletcher, a qui ahir van dedicar World in My Eyes, publicat enguany, no va ser ahir ni de bon tros ignorat) els permet sonar molt més vigents que com ho van fer, per exemple, la nit abans New Order. Coses de la vida, però: si bé aquests dos grups “dels vuitanta” ara toquen a Barcelona davant veritables multituds en escenaris patrocinats per cerveses i bancs, l’any 1984, en la seva primera visita, amb pocs mesos de diferència a la ciutat, ho van fer... a Studio 54.

Sigui al lloc que sigui, però, ahir, Dave Gahan, movent-se amb 61 anys com una serp i, malgrat cantar (molt bé) himnes passats com Enjoy the Silence, Just Can’t Enough o Personal Jesus, va desafiar estoicament el pas del temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella