Música

MÚSICA

Xifres rècord per a la música en directe

Remuntada històrica, després de la pandèmia, de la música en directe, que, el 2022 a Catalunya, segons s’extreu de les dades de L’Anuari de la Música, presentat ahir, va viure, almenys pel que fa les xifres de recaptació, un any de rècord.

La indústria musical catalana del directe va facturar l’any passat un total de 188 milions d’euros. El balanç anual del 2022, així doncs, va superar amb escreix la temporada anterior i es va situar per damunt dels resultats obtinguts el 2019, abans de la pandèmia. Concretament, la facturació va ser un 59% superior al 2021 i un 34% més que el 2019. Es tracta d’una xifra mai assolida, ni amb els 151,3 milions registrats el 2008, abans de la crisi econòmica.

L’Anuari, elaborat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), destaca també l’augment extraordinari de públic, que xifra en un 230% més –equivalent a 15 milions d’espectadors– i de concerts, un 30% més, després de l’embut que va generar la pandèmia. Un exercici que va revertir en els beneficis empresarials, ja que es va guanyar una tercera part d’espectadors respecte a ara fa dos anys, i en canvi es van organitzar un 16% menys de concerts i, al mateix temps, es va donar feina a un 50% més de treballadors fixos. De forma directa va repercutir en el repartiment d’un 60% més de drets d’autor entre els artistes, amb relació a l’any anterior.

El 2022 els festivals han doblat la xifra d’espectadors respecte de l’any anterior i han recuperat el públic d’abans de la pandèmia, amb un augment històric del 9% a Catalunya, un 18% al País Valencià i un 92% a les Illes. Tot i això, les dades més positives les han aportat els macrofestivals de més de 50.000 assistents, que han guanyat un 22% d’espectadors des de la pandèmia, mentre que la resta encara s’han situat molt per darrere (un 20% menys).

Per contra, però, es parla d’una recuperació irregular que no ha repercutit en la mateixa mesura en les sales. Ho va explicar, en declaracions recollides per l’ACN, el president de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya, Lluís Torrents, que va indicar que, després de la covid, moltes bandes han volgut “sortir de gira”. Torrents va admetre que, sovint, les sales no són l’opció “més rendible” per als grups, però va demanar que “no se n’oblidin”.

L’Anuari també revela que la presència de dones als cartells dels principals festivals ha assolit la xifra més alta de la història: un 45%, amb un 34% de formacions amb dones solistes al capdavant i un 11% de grups mixtos. Per contra, el 2022, l’estadística dels artistes catalans programats ha fet un gran pas enrere, fins a situar-se en un 26% (amb una caiguda de 29 punts), dels quals només un 17% canten en català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA