Llibres

Gemma Medina guanya el Premi Llucieta Canyà de Crítica Literària

Indilletres li ha atorgat el guardó per l’article ‘Saber dir la vivor’, publicat a la revista digital de crítica literària ‘La Lectora’

El lliurament del premi ha tingut lloc al migdia, just després de l’acte inaugural de la quarta edició d’Indilletres a càrrec del cineasta Albert Serra

Indilletres ha atorgat el cinquè premi de crítica literària Llucieta Canyà a Gemma Medina per l’article Saber dir la vivor, publicat a La Lectora, revista digital de crítica literària, el 3 d’octubre d’aquest any sobre la novel·la Et vaig donar els ulls i vas mirar les tenebres d’Irene Solà. El lliurament del premi, dotat amb 500 euros, ha tingut lloc aquest migdia, just després de l’acte inaugural de la sisena edició d’Indilletres a càrrec del cineasta Albert Serra i d’una xerrada d’Aïda Ayats sobre el teatre de Llucieta Canyà i altres dramaturgues.

“En aquesta edició del premi ens ha costat trobar crítiques que ens semblessin que valien la pena perquè hi ha hagut força unanimitat entre els membres del jurat a considerar que sovint les crítiques no són gaire res més que ressenyes de novel·les o altres gèneres literaris escrites per algú que no va més enllà de voler fer elogis”, ha explicat Anna Pascual. “No és el cas, però de les altres crítiques que han arribat al cinquè premi de crítiques Llucieta Canyà”, ha afegit recordant tal com diuen les seves bases, el Premi Llucieta Canyà de crítica literària publicada té present els articles que destaquen la interpretació, la contextualització de l’obra objecte de la crítica i l’argumentació de la ressenya.

Pel que fa a la crítica Saber dir la vivor de Gemma Medina, guanyadora del Cinquè premi Llucieta Canyà, el jurat ha valorat que l’autora reflexioni sobre les dates de publicació d’una obra, així com de la seva traducció i edició a altres llengües com el castellà, “però hem valorat sobretot la feina que ha tingut Gemma Medina a comparar aquesta novel·la amb les altre novel·les de la Irene Solà, i, sobretot, el distanciament objectiu amb què analitza Et vaig donar els ulls i vas mirar les tenebres i que, tot i valorar-la, no estalvia al mateix temps un cert distanciament tant quan parla del preciosisme i de la fredor amb què a vegades sembla que escrigui, com quan indica que a vegades hi ha més literatura, en el mal sentit d’aquesta paraula, que no veritat”.

Gemma Medina, present a l’acte, ha agraït el guardó a l’organització i ha reivindicat la figura de la crítica literària i de la Llucieta Canyà. Nascuda a Rubí l’any 1989, Gemma Medina és llicenciada en Filologia Catalana i Teoria de la Literatura i va cursar un màster d’Edició. És editora i correctora freelance. Ha publicat articles i ressenyes a Núvol, Reduccions i La Directa. És cofundadora de la col·lecció de plaquettes de poesia Els papers díscols.

El jurat subratlla que entén que el gènere de la crítica literària, a més de constituir per si mateix una peça amb valor i qualitats literàries, ha de ser l’esquer perquè el lector corrent de la premsa decideixi llegir el llibre objecte de la crítica o, com a mínim, disposi dels suficients arguments per decidir si fer-ho. La crítica ha estat escollida entre ressenyes publicades en mitjans tradicionals en paper (revistes i diaris) i en mitjans digitals entre el mes de novembre del 2020 i el novembre del 2021. Conscients que en tot l’àmbit lingüístic dels Països Catalans costaria de trobar un guardó destinat a premiar una crítica sobre una obra publicada recentment, el 2018 l’associació Indilletres va decidir convocar el Premi Llucieta Canyà de crítica literària. Enguany, s’ha celebrat la cinquena edició: l’any passat va guanyar-lo el periodista Joan Burdeus per l’article ‘Els consols de Houellebecq’, publicat al mitjà digital Núvol; el 2021, la periodista Eva Vázquez Ramió per l’article ‘A l’ombra de Proust’, publicat a la secció de cultura d’El Punt Avui. El 2019 va ser per al crític i escriptor Pere Antoni Pons, escriptor, periodista i crític del suplement de llibres Ara Llegim per la ressenya publicada al diari Ara sobre l’obra de Joseph Conrad La línia de l’ombra, traduïda per Marta Bes Oliva i editada per L’Avenç.

Cap de setmana literari

Un total de 46 editorials independents d’arreu dels Països Catalans, tres llibreries bisbalenques, tres biblioteques, una tarda dedicada a Jacint Verdaguer que inclou la preestrena en exclusiva a les comarques gironines del documental Canigó 1883 dirigit per Albert Naudín i una trentena d’activitats programades configuren la sisena edició de la fira del llibre Indilletres que se celebra aquest cap de setmana. Debats, conferències, tertúlies, contacontes, teatre i concerts formen part de la programació de la fira de llibres bisbalenca que torna a ubicar-se a l’espai del Pavelló Firal de la Bisbal, que es complementarà novament amb el Teatre Mundial i la Biblioteca Lluïsa Duran.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Els músics de Jarabe de Palo homenatgen Pau Donés a La Mirona

salt

Mor als 83 anys Joaquim Mallafrè, traductor de l’‘Ulisses’

Reus
memòria històrica

Publiquen un llibre sobre el temible Patronato de Protección a la Mujer del franquisme al País Valencià

barcelona
TEATRE

El Lliure afila un ganivet a la tesi kantiana a ‘L’imperatiu categòric’

BARCELONA
guardons

Josan Hatero i Daniel Hernández Chambers, premis Edebé

Barcelona
festival literari

Barcelona acull el primer Crush Fest

Barcelona
Cultura

El Comic Con Costa Brava cancel·la la seva segona edició, prevista a l’abril

Lloret de Mar
Cultura

Mor a l’edat de 101 anys l’actriu francesa Micheline Presle

Qui ha tingut cura dels artistes de Girona?

girona