CULTURA POPULAR
El ple de Berga homenatja a Josep Maria Isanta, assassinat fa 20 anys a la Patum
Comença oficialment el compte enrere de la festa que es farà del 18 al 22 de juny
El ple de l’Ajuntament de Berga s’ha reunit aquest diumenge al matí en sessió extraordinària per acordar celebrar la Patum d’aquest any. Durant l’acte, l’alcalde Ivan Sànchez ha dedicat un emotiu record a Josep Maria Isanta, assassinat una nit de Patum d’ara fa 20 anys. Com marca el ritual, els músics han interpretat el ball de l’Àliga al centre de la plaça Sant Pere, el més solemne de tota la festa. Just després, a les 12 del migdia en punt, el tabaler s’ha obert pas amb dificultat davant de centenars de persones que omplien la plaça. Fent ressonar fort el tabal, ha seguit pels carrers de la ciutat per anunciar una festa que se celebrarà del 18 al 22 de juny.
Segons recull l’ACN, Sànchez ha recordat “la maleïda nit” on, “sense cap justificació i amb una violència desfermada”, van assassinar Josep Maria Isanta. “Els que vam viure aquella nit, no l’hem pogut oblidar, i tampoc hem pogut perdonar ni perdonarem mai”, ha afegit Sànchez.
L’alcalde ha assenyalat que tot i que els anys hagin passat, “la memòria del Pep segueix més vivia que mai”. Per Sànchez, “la societat i també el consistori té l’obligació de traslladar la memòria del Pep a totes les generacions que vinguin”. El batlle ha defensat que Isanta s’ha convertit en un símbol “de convivència, pau i de compromís col·lectiu”. “Mai a la ciutat de Berga hi havia hagut una organització tan activa i transversal com la que es va crear al voltant d’aquella maleïda nit”, ha assenyalat. Quan l’alcalde ha acabat, la sala ha respost amb un llarg aplaudiment.
Hi ha dues altres efemèrides que interpel·len la societat en aquesta Patum, ha dit l’alcalde. Una és que fa 20 anys que la festa va ser reconeguda com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco. “Com a patumaires tenim l’obligació de preservar la festa, cuidar-la i deixar-la a les generacions futures una mica millor”, ha destacat.
L’altra és la celebració dels 30 anys de la primera retransmissió en directe de la festa per la Televisió del Berguedà. “Ja ningú s’imagina una Patum sense càmeres”, ha dit l’alcalde posant en valor la feina dels periodistes de la televisió local i destacant també el fet que aquestes retransmissions permeten que les persones que no poden sortir a la plaça també la puguin gaudir de la festa des de casa.
El ple de l’Ascensió se celebra sempre el diumenge posterior al dia de l’Ascensió com a data assenyalada. I es fa amb tots els honors: els regidors, amb les bandes i la medalla, i la sala de plens presidida pel porrer. Un cop aprovada -per unanimitat- es nomenen els administradors -en representació de les famílies que antigament ajudaven a pagar la festa-. Llavors, el tabaler recorre els carrers de la ciutat difonent la notícia amb el so del tabal (Pa-tum, Pa-tum).