Cultura

Aire fresc al cine català

L'excepcional moment que està vivint el cinema català se sustenta en part en un grapat de joves intèrprets debutants, sobretot noies, amb molt de talent

“Sense la nostra tradició de teatre ‘amateur', no estaríem fent el que fem”, diu Pep Armengol

Què tenen en comú les produccions catalanes Pa negre, Herois i Elisa K? A part que han guanyat premis de festivals i acadèmies –sobretot el film de Villaronga–, tots tres tenen intèrprets infantils: Francesc Colomer, Marina Comas, Ferran Rull, Mireia Vilapuig, Clàudia Pons... Si ampliem la llista a pel·lícules que encara no s'han estrenat, ens trobarem amb uns quants títols més protagonitzats per nenes i nens: Eva (Clàudia Vega), Dictado (Mágica Pérez, de només set anys), Floquet de Neu (Claudia Abate, Joan Sullà)... I eixamplant més encara l'horitzó, podríem parlar de l'èxit de Polseres vermelles, una sèrie de TV3 amb protagonisme infantil creada pels mateixos responsables d'Herois, Pau Freixas i Albert Espinosa.

No es tracta d'una presència testimonial. Molts d'ells tenen papers protagonistes i els dos de Pa negre, Marina Comas i Francesc Colomer, sumen dos Goya i un Gaudí. Pep Armengol, director de càsting d'aquesta pel·lícula i referent indiscutible dels càstings a Catalunya, no hi veu característiques en comú, en aquesta nova generació d'intèrprets. Creu, això sí, que s'ha beneficiat de la tradició de Pastorets i del teatre amateur en general: “A Londres hi ha unes escoles impressionants. Aquí no tenim el nivell tècnic dels nens d'allà. Sí que és cert que a Catalunya hi ha una tradició de teatre amateur, que ha fet que tinguem grans companyies de teatre internacionals. Els nens actors han conviscut amb el teatre d'una manera o l'altra. Sense aquesta tradició, no estaríem fent el que fem”.

Pep Armengol té una llarga experiència en càstings de nens i nenes: “N'he fets moltíssims. Nosaltres som enemics dels càstings massius, en què la tria es converteix gairebé en una loteria. Sempre hem d'estar oberts a la sorpresa perquè a vegades en la primera prova no ho veus. Cal trobar algú que encaixi en l'imaginari del director. A vegades et pots equivocar amb un primer impacte molt fort però que s'esgota. No va bé per fer un llargmetratge”.

Sovint, com en el cas de Marina i Francesc, els nens no s'han plantejat seriosament dedicar-se a la interpretació i són ells que els van a buscar. Armengol adverteix del perill d'introduir els nens al món professional: “Quan agafes un nen i el portes al nostre món, garantint-los uns ingredients humans en el treball, pedagògicament està molt bé. Però el que és més complex i delicat és ficar-los en el món mediàtic. Tant la Marina com el Francesc han viscut els premis Gaudí i els Goya, tota la part d'entrevistes...”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA