Cultura

Mirador

Provocació i fascinació

‘Melancholia' està habitada per la pulsió destructiva

Potser Lars von Trier provocava estúpidament reconeixent-se com un nazi i manifestant que comprèn Hitler, però aquestes seves declaracions a Canes poden haver fet mal a la recepció de Melancholia, que conté unes imatges prou poderoses i fascinants per haver causat un impacte emocional i estètic. El cas és que Von Trier, que sempre juga amb foc i no és precisament un humanista, ha pogut projectar una certa ombra a la pulsió destructiva, al malestar i la negació de la vida que habiten Melancholia. Això perquè convida a pensar que hereta un pendent fosc de la cultura romàntica alemanya que va dur a un nihilisme destructiu. Tanmateix, si recupera la seva experiència contemplativa del film prèvia a les declaracions del cineasta, aquesta cronista es reconeix hipnotitzada per les imatges relatives a la ma-lenconia que du el personatge de Kirsten Dust a un estranyament del món i fins i tot davant d'aquelles del planeta que provoca aquest nou apocalipsi fílmic.

Una altra cineasta d'imatges poderoses i fascinants, si bé més discreta que Lars von Trier, va presentar ahir a concurs el seu nou film: La japonesa Naomi Kawase, que el 2007 va guanyar el Grand Prix amb El bosque del luto, renova amb Hanezu l'atenció al pes dels morts en l'existència dels vius i la seva relació sensual i mística amb la naturalesa mentre aborda de manera singular un material melodramàtic. El cine de Kawase aposta per una experiència estètica a la qual renuncia una proposta com La conquête, un film de Xavier Durringer sobre l'ascensió al poder de Sarkozy. El cas és que també renuncia a la crítica política: el retrat es fa anecdòtic i fins empàtic mentre no hi ha rastre dels vincles de Sarkozy amb el poder financer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MIRADOR

De quan la línia de la vida es ressegueix des de l’art

la ciutat d’ideals

A propòsit d’exilis i llengua

equipaments

Comencen les obres d’ampliació de l’Arxiu Nacional de Catalunya

barcelona
Crítica

El gest alliberador d’una dona italiana

música

El Jazz omple el Passeig de Gràcia

barcelona
crónica

Oques Grasses en salsa dolça

GIRONA

El manifest d’Agitart centra el Dia Internacional de la Dansa

girona
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal

Paola Cortellesi
Cineasta i actriu

“Els italians portem el neorealisme a l’ADN”

Barcelona