cultura

Llibre il·lustrat

Àngel Burgas & Ignasi Blanch

Muac!

Àlbum simpàtic i enginyós, aquest que ens ofereixen Olmos i Aceituno de la mà de Lumen. Àlbum distret, farcit d'anècdotes inventades, ple de referències a clàssics de la literatura i a l'imaginari del romanticisme, entès aquest no només com l'àmbit de l'amor i el bé, sinó també de l'horror i del mal.

A través d'una presentació elegant, tapa dura i format proper al quadrat, ens posem a llegir-lo i a mirar-lo i trobem mil motius per aturar els ulls, mil afegits al text principal (peus de pàgina, observacions, anecdotaris). El text principal, d'altra banda, adopta mil i una variacions: un poema, una simulació de text enciclopèdic, un joc de l'oca, un prospecte, un test, una recepta de cuina, un diccionari, un manual d'instruccions, una biografia fictícia...

Un llibre sobre el bes i el fet de besar (o no fer-ho, o de besar malament), sobre els millors besos de la història (els més llargs, els més innocents, els que salven d'encanteris); també sobre els besos mariners, els somiadors. Els llavis que besen, el monstre que els roba; els besos que curen i els que emmalalteixen. Olmos, en paral·lel, confecciona una il·lustració pictòrica principal per pàgina i la complementa amb altres de secundàries, amb algun dibuix de línia, amb algun pictograma. Sempre hem pensat, i aquí ho refermem, que l'il·lustrador destaca en les imatges crues, fosques i negres per damunt de les amables, clares i coloristes, reconeixent, però, que és boníssim en el treball de la il·luminació.

La llibertat de combinar formes

Ens pertorba quan éssers ferotges i fantasiosos comparteixen paisatge amb escenes reals i quotidianes. Les seves formes són volumètriques, pesants i orgàniques i alhora tenen un deix d'etèries. Aposten per la desproporció i la llibertat de combinar formes, colors i referents que sovint no lliguen, que ho fan tot barroc, una mica kitsch i que, al final, generen seducció. Les figures d'Olmos sempre traspuen (suor, agror..., són molt físiques) i aquí té l'oportunitat d'anar a molts llocs alhora, de visitar molts espais i afegir-hi molts personatges. Què en queda, de la lectura, quan s'acaba? Doncs la sensació de no haver après gaire res (tot és mentida, tot és enginy i artifici) però d'haver-ho passat bé en un món que va del que és particular al que és universal; del que és possible al que és inversemblant. “Tantos besos al aire que nadie sabe a dónde van”, com canta Luz Casal a Vida tóxica.

Besos que fueron y no fueron Il·lustracions: Roger Olmos Text: David Aceituno Editorial: Lumen Barcelona, 2011 Pàgines: 96 Preu: 21,95 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona
MÚSICA

Músics d’Els Pets, Umpah-Pah, Sopa de Cabra i Lax’n’Busto homenatjaran Marc Grau

barcelona
CRÒNICA

Lucia Fumero enamora a Vic amb el seu ‘Folklore’

art

Sala Dalmau, 45 anys i com el primer dia

barcelona
còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA