cultura

Quadern de música

Dos bons muntatges del Liceu en DVD, l'obra orquestral de Ramon Humet i un magnífic recital de Rafal Blechacz

Alquímia sonora

La càmera aprofundeix en el gran treball d'actors, no només el de Christoph Quest

La precipitació mai és bona consellera; et pot dur a enviar una crítica oblidant esmentar el nom de l'orquestra protagonista (pecat mortal, tractant-se de la Gewandhaus de Leipzig) o a suposar que no s'editaran més filmacions del Liceu, quan encara queden fruits recomanables de temporades passades, com ara les editades per C Major. Die Entführung aus dem Serail de Mozart es beneficia de la reveladora posada en escena de Christof Loy, que despulla les emocions en conflicte d'uns personatges que ja no viuen en una comèdia exòtica a l'ús. La càmera aprofundeix en el formidable treball d'actors, no només el de Christoph Quest, torbador Selim, també en el d'un bon equip de cantants encapçalat per Diana Damrau i Franz-Josef Selig. També ha estat un goig reveure l'enginyosa translació al món pictòric del Tannhäuser de Wagner realitzada per Robert Carsen, amb Peter Seiffert en una de les seves millors creacions dubtant entre dues muses.

Si aquests dos títols formen part del repertori, Tolomeo e Alessandro és tota una raresa, una òpera de Domenico Scarlatti estrenada el 1711 que Alan Curtis ha ressuscitat per a Archiv amb la seva habitual fiabilitat. No deixem el barroc per saludar un instrument sumptuós, un Ruckers de 1624, amb el qual Christine Schornsheim ha gravat per a Capriccio una formidable versió d'El clavecí ben temperat de Bach.

Seguim amb la tecla, en aquest cas el fortepiano que defensa un dels joves valors de l'instrument, Kristian Bezuidenhout. Amb la complicitat de la sempre excel·lent Orquestra Barroca de Freiburg, el solista sud-africà excel·leix en dues perles del jove Mendelssohn, el Concert per a piano i cordes i el Doble concert per a violí i piano (Harmonia Mundi). I, per acabar amb el piano, els primers discos de Rafal Blechacz no van confirmar del tot les expectatives generades pel seu triomf al Concurs Chopin. El nou recital per a Deutsche Grammophon sí que ho fa de manera brillant, amb un programa Debussy-Szymanowski del qual destil·la una inefable màgia sonora. Un sentit alquímic que, salvant les distàncies, també es troba en la música de Ramon Humet, de qui Tritó edita un fascinant recull d'obres orquestrals, com les que integren el cicle Música del no ésser.

Com a punt final del repàs discogràfic, una d'aquestes partitures policorals impossiblement monumentals que impacten l'oient, la Missa a 40 i 60 veus d'Alessandro Striggio, amb les forces ampliades de Le Concert Spirituel a les ordres entusiastes d'Hervé Niquet. Un altre èxit del segell Glossa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Música

Madonna fa ballar un milió i mig de persones a Copacabana

rio de janeiro
arts escèniques i música

El Límbic atrau 21.000 persones a Santa Coloma de Gramenet

barcelona
Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca