cultura

arqueologia

A Ullastret practicaven la decapitació ritual

La descoberta recent de dos cranis travessats per un clau demostren que a Ullastret els ibers feien decapitacions rituals. I no només això, sinó que s'exhibien fixos en un lloc públic com a trofeus de guerra. Aquesta és la teoria a què han arribat els investigadors després de la darrera campanya d'excavacions arqueològiques que s'ha portat a terme, durant els mesos d'agost i setembre, a la ciutat ibèrica del puig de Sant Andreu, a Ullastret, en què s'han tret a la llum set restes cranials humanes. Concretament, són dos d'aquests cranis sencers, travessats per un clau de grans dimensions, que confirmen que els ibers de l'actual zona catalana seguien una tradició d'origen celta descrita per diverses fonts literàries antigues (entre les quals, Diodor de Sicília, Estrabó, Livi i Posidoni).

Segons els arqueòlegs, les noves troballes d'Ullastret estan entre les més ben conservades d'Europa i tenen escassos precedents a Catalunya. A principis del segle XX es va descobrir la primera a Santa Coloma de Gramenet i, posteriorment, dos més al puig de Sant Andreu (el 1969), acompanyades d'una espasa. Des d'aleshores no se n'havien tornat a trobar més. Totes aquestes troballes s'han integrat al fons del Museu d'Arqueologia de Catalunya (MAC), en què formaran part d'una col·lecció sense paral·lel a la resta de la península
Ibèrica.

redacció



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Pat Metheny i Kamasi Washington, al Festival de Jazz de Barcelona

barcelona
MIRADOR

De quan la línia de la vida es ressegueix des de l’art

la ciutat d’ideals

A propòsit d’exilis i llengua

equipaments

Comencen les obres d’ampliació de l’Arxiu Nacional de Catalunya

barcelona
Crítica

El gest alliberador d’una dona italiana

música

El Jazz omple el Passeig de Gràcia

barcelona
crónica

Oques Grasses en salsa dolça

GIRONA

El manifest d’Agitart centra el Dia Internacional de la Dansa

girona
cultura

L’alt i constant mestratge de Mercè Vidal