cultura

Deu anys de la mort d'Emília Xargay

La dona sota la pell de brau

L'artista que més va prodigar-se a la Girona de la postguerra va morir avui fa deu anys

Els Amics de la Unesco reivindiquen el seu llegat d'obra pública amb un acte avui al seu Sarrià natal

Va pintar i esculpir tantes vegades la figura del brau, imponent i mitològic com una fera de cova rupestre, que molts s'hi referien com “l'artista dels toros”. Era una reducció excessiva, però casava bé amb la seva imatge de dona desinhibida i enèrgica, de caràcter torrencial, que havia sabut moure's amb extraordinària naturalitat en un món tradicionalment reservat als homes: el món de la visibilitat. A més, certament en va fer molts, de toros, així que el qualificatiu seria prou exacte si no fos que sota aquella pell endurida d'“artista viril” s'hi refugiava una dona que ni ho va tenir tan fàcil com ella mateixa es va esforçar a fer creure ni va ser tan complaent amb la seva pròpia obra. El crític Eudald Camps, en el catàleg de l'última exposició important que s'ha dedicat al seu treball, al Museu d'Història de la Ciutat l'any 2008, ja feia notar que els seus toros presentaven més aviat “un cos derrotat”, i apuntava una certesa ineludible: l'obra d'Emília Xargay fa de mal encasellar, fins i tot a la seva època, perquè introduïa l'art en una espiral sense fi, en la seva “aspiració de no deixar mai d'assemblar-se a si mateixa”.

Emília Xargay (Sarrià de Ter, 1927-l'Escala, 2002) va morir avui farà deu anys, i els Amics de la Unesco de Girona, que el setembre del 2011 van impulsar la creació d'una xarxa que aglutinés els municipis que disposen d'obra pública seva (la Xarxar), volen aprofitar l'aniversari per reivindicar el seu llegat amb un acte d'homenatge que començarà precisament davant un dels seus toros, l'escultura erigida al seu Sarrià natal, a les 11 del matí, per desplaçar-se tot seguit fins a Sant Julià de Ramis, a la font on es va col·locar el seu plafó dels sants Cosme i Damià, i tot seguit al Mas Xirgu de Girona, davant la peça Els ulls miren el seu entorn, i davant el grup dedicat a La família al carrer de la Creu. Aquesta xarxa, a la qual s'han adherit també Olot, Torroella de Montgrí i Santa Coloma de Farners, a més d'entitats com el GEiEG, que aquest any ha restaurat la figura de L'atleta del pavelló de Sant Narcís, és l'esforç més destacable que s'ha dut a terme per mantenir viu el record d'Emília Xargay, que des de la seva mort, descomptant l'esmentada exposició El vol d'una ratlla al Museu d'Història, ha estat sovint més notícia per la polèmica al voltant del seu llegat que per la valoració de la seva trajectòria. Així, el maig del 2003, els veïns de Santa Eugènia van denunciar la destrucció, durant unes obres de reforma, del trencadís que decorava la façana de la casa on vivia i tenia el taller, i el 2005 la germana de l'artista, Antònia Xargay, impugnava el testament en un episodi d'estricta disputa familiar per l'herència que va comportar la nul·litat de les últimes disposicions de l'artista per incapacitació mental. El gros de la seva obra, unes 500 obres entre dibuixos, pintures, escultures, ceràmiques i mosaics, però, pertany als ajuntaments de Girona i Sarrià, per mitjà d'un conveni signat el 1999. Aquest fons està encara dipositat als magatzems dels Serveis Centrals del Museu d'Arqueologia de Catalunya, a Pedret, en espera d'una destinació adequada.

Supervivent
Pocs casos més hi ha a la Girona de la postguerra, potser exceptuant el de Domènec Fita, d'artistes capaços d'adaptar-se amb tanta facilitat, i quasi sense trair l'esperit de la seva obra, com el d'Emília Xargay. Alumna predilecta, junt amb Paco Torres Monsó, del mestre Joan Orihuel, va formar part de totes les iniciatives per a la renovació del panorama artístic gironí dels anys cinquanta i seixanta, des del Grup de Girona a la creació del Círculo Artístico, la fundació d'Indika o la participació a les biennals sud-americanes i els salons d'octubre de Barcelona. Tot i que és coneguda sobretot com a escultora, no s'hi va dedicar fins als anys seixanta, i va destacar sobretot pel treball amb l'esmalt.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES
Ferran Aisa
Biògraf

“Les èpoques, encara que no ho sembli, sempre estan connectades”

Barcelona
Eduard Iniesta
Músic

“Dir «bon dia» al veí quasi s’ha convertit en un acte heroic”

Barcelona
ARTS EN VIU

Els festivals de Terres de l’Ebre teixeixen una xarxa de complicitats

BARCELONA