Cinema Critica

crítica

àngel quintana

Cinema negre i de corrupció

‘La trama', d'Allen Hughes, vol ser una pel·lícula de denúncia política però les febleses del seu guió fan que no avanci i s'encalli

Tothom sap que molts relats de la sèrie negra comencen en el moment en què un detectiu privat és convocat a una luxosa mansió per rebre l'encàrrec de seguir una dona o un home sospitós d'enganyar la parella oficial. L'assumpte d'infidelitat matrimonial no és més que el punt de partida d'una trama que derivarà cap a la investigació criminal, la corrupció o la degradació. Els grans títols de Raymond Chandler o de Ross Macdonald tenen aquest començament.

Després d'un breu epíleg en què veiem com un policia amb problemes per culpa de l'alcohol –Mark Wahlberg– és apartat del seu càrrec i uns anys després es guanya la vida com a detectiu privat, la pel·lícula arrenca amb la visita que el detectiu fa a l'alcalde de la ciutat –Nova York–, que li demana que segueixi la seva esposa. La missió té lloc durant un temps mogut marcat per una campanya electoral en què l'antagonista de l'actual alcalde és homosexual, té negocis tèrbols amb l'esposa del primer i tot plegat ens porta cap a una fosca trama de corrupció. La pel·lícula de gènere vol derivar de manera progressiva cap a un thriller de caràcter polític en què les motivacions són fosques i afecten les estructures que dominen el poder de la ciutat. El problema és que darrere la història de l'alcalde corrupte no hi ha cap reflexió sobre un tema tan d'actualitat com la utilització de les estructures del poder per buscar vies lucratives, sinó només un intent de fer una pel·lícula de gènere que sigui efectiva.

En certa manera, La tramaBroken City–, d'Allen Hughes, comparteix bona part dels problemes que tenia Gangsters Squad la setmana passada. La presència d'un càsting efectiu –Mark Wahlberg, Russell Crowe i Catherine Zeta-Jones– al servei d'una bona història de gènere podia fer pensar que ens trobem davant d'una pel·lícula sòlida, quan tot plegat no és res més que l'embolcall que acaba posant en evidència que el resultat global és molt feble.

Allen Hughes, director de l'apocalíptica El libro de Eli, no juga amb la moda retro, però no obvia la presència dels elements més prototípics del gènere i no sap moure'ls amb elegància. La sensació és de trobar-nos davant d'un artefacte complex que no s'ha sabut articular bé. A la meitat del seu metratge alguna cosa s'esquerda, la trama vol convertir-se en complexa, però el guió no sap com dur-ho a terme. Sembla com si la pel·lícula anés de manera progressiva a la deriva sense trobar quin ha de ser el final.

Si amb Gangsters Squad constataven com la presència d'una forta ficció televisiva com per exemple Broadwalk Empire posava en dubte certes propostes del cinema de gènere, amb La trama es posa en relleu la seva impotència si la comparem amb qualsevol capítol de The Wire.

Titolet
Text.
la trama
‘Broken City' Direcció: Allen Hugues Interpretació: Mark Wahlberg, Russell Crowe, Catherine Zeta-Jones Gènere: ‘thriller' País: EUA, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic