cultura

opinió

Apostes previsibles

A principis d'agost, quan va estrenar-se Blue Jasmine als Estats Units, la crítica americana ja deia que Cate Blanchett era una ferma candidata a l'Oscar. Uns mesos més tard, Gravity, d'Alfonso Cuarón, inaugurava el festival de Venècia i alguna veu la convertia en guanyadora als Oscars. Gravity només tenia un problema, havia de competir amb la pel·lícula en què Robert Redford es troba perdut tot sol al mig de l'oceà, All I lost de J.C. Chandor. El públic, però, va preferir l'espai que l'alta mar, probablement perquè l'aposta amb Redford era més radical i arriscada. El Festival de Toronto, que se celebra després de Venècia, cada cop marca més les tendències del cinema americà. A Toronto va triomfar 12 anys d'esclavitud, pel·lícula que inicialment estava a totes les travesses per ser seleccionada a Canes, però que no va arribar a temps. La crítica ja parlava d'ella com a ferma candidata a l'Oscar i quan es varen fer les primeres projeccions de premsa a Barcelona, l'octubre passat, tothom tenia clar que estava davant d'una guanyadora. Toronto també va ser la plataforma que va llançar Dallas Buyers Club, sobretot per la interpretació de Matthew McConaughey, en el paper d'un seropositiu que munta una plataforma alternativa per curar els malalts de sida. També va presentar-s'hi August i es va beneir el doble tàndem format per Meryl Streep i Julia Roberts.

A tot això, podem afegir que estava anunciada la presència entre els millors directors i films Martin Scorsese i David O. Russell amb El lobo de Wall Street i American Hustle, dues pel·lícules sobre estafadors que mostren la decadència de certa idea del somni americà. Cada cop que Scorsese estrena pel·lícula troba el seu lloc entre les candidatures dels Oscars, encara que hagi guanyat un cop. El mateix passa amb David O. Russell, sobretot perquè és un gran director d'actors i permet que un desconegut Christian Bale o una embogida Amy Adams –que no té res a veure amb la bona nena d'Encantada– siguin a la llista dels millors intèrprets.

La mateixa lògica marca les nominades a millors pel·lícules estrangeres. Després de passar amb discreció a Canes, La gran belleza ha crescut i la seva victòria als premis europeus li han obert el camí a Los Angeles. El mateix passa amb The broken circle breakdown, que després de passar per Berlín ha estat la pel·lícula que més premis del públic ha guanyat a tots els festivals. Si fa uns anys els partidaris de les apostes havien d'esperar als Globus d'Or per veure com es perfilava el terreny cap als Oscars, ara després de Toronto és com si ja estigués tot beneït.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa
CINEMA

Isona Passola rebrà el premi Montserrat Carulla del FIC-CAT

Roda de Berà
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona
MÚSICA

La nova psicodèlia catalana

Girona