cultura

Retorn a Canes

El festival va començar ahir amb un film que imagina quan Grace Kelly va decidir que el paper de la seva vida seria el de princesa

Grace de Mònaco, protagonitzada per una Nicole Kidman amb un rostre on es fa evident l'empremta d'unes operacions quirúrgiques que han encarcarat la seva expressió, s'obre amb unes imatges de la carretera en què, un dia de setembre de l'any 1981, Grace Kelly va tenir el seu accident fatal, no gaire lluny de Canes, on va conèixer el príncep Rainier durant el festival del 1955. Ahir, Grace Kelly va tornar a Canes convertida en el personatge d'aquesta pel·lícula, que, amb una mala traça que també és pròpiament fílmica, va fent-se superficial i fins ridícula, desaprofitant el conflicte inicialment plantejat: el d'una dona que, convertida en princesa, se sent atrapada i enyora el món del cinema just quan Alfred Hitchcock li ofereix el paper de Marnie.

Amb la família Grimaldi sense voler saber res del film i el productor Harvey Weinstein tan descontent amb el director Oliver Dahan que ha anunciat que farà un nou muntatge per a l'exhibició als EUA, Grace de Mònaco narra la hipotètica presa de poder de Grace Kelly en un moment de crisi del principat de Mònaco, quan l'any 1961 Charles de Gaulle va voler-hi recaptar impostos i va bloquejar la frontera com a mesura de pressió. Dahan, que ja va perpetrar un biopic d'Edith Piaf a La Môme, vindica el dret a la ficció i es permet imaginar que Grace Kelly va superar la crisi personal i la política (seduint amb el seu glamur fins i tot el general De Gaulle) apostant pel paper de princesa per fer-ne la millor representació de la seva vida, de manera especial en el ball anual de la Creu Roja. No queda clar el perquè d'una aposta amb la qual el film sembla complagut, sense desenvolupar un punt de vista crític, mentre passa de puntetes per la conxorxa dels rics que, amb Onassis al capdavant, viuen a Mònaco com a paradís fiscal. Junt amb l'armador grec, es fa present Maria Callas, interpretada per una Paz Vega inversemblant.

Més aspectes ridículs

No és l'únic aspecte ridícul que va provocar comentaris perplexos i fins rialles en la projecció per a la premsa. Només dos exemples, sense que s'hi percebi cap ironia: el discurs de la princesa al ball de la Creu Roja, en què vindica l'amor per superar els conflictes i afirma que el seu marit li ha transmès el sentit de la justícia, i, després de descobrir intrigues a la cort, el suggeriment que ella mateixa fa a Rainier d'abandonar-ho tot per viure en una casa de camp a prop de Montpeller. La 65a edició ho té tot a favor per superar el nivell amb què ha començat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant