cultura

Monjalés, pintor i comunista

L'ESTORA

A les darreries dels anys cinquanta descobrirem molts coses, una seria als artistes que intentaven trencar els canons academicistes i que també no ocultaven el seu compromís social. Aleshores, la figura de Monjalés ens era familiar, ja que freqüentava la zona el voltant de la Universitat i, malgrat que era una mica més gran, coincidíem en actes o als bars. Prompte ens assabentaríem que era “comunista”, i no tardarien en contemplar obres seues en alguna exposició quedant-ne una mica enlluernats.

Aquest artista formà part del grup Parpalló, del que també van estar membres Andreu Alfaro, Joaquim Michavila, i Doro Balaguer, entre altres. El 1967 durant la manifestació del primer de maig la policia intentà agafar-lo, la qual cosa provocà una brega en la que altre pintor, Castejón, participà. Al final aquest darrer fou detingut i Monjalés aconseguí fugir, exiliant-se finalment a Bogotá.

Ara hem recuperat a Monjalés, amb una exposició antològica de la seua obra distribuïda en dos locals diferents, així al Museu del Carmé trobem part de la seua primera obra, amb paisatges de la seua terra, la Vall d' Albaida, una sèrie amb un blau molt característic basat en un oli del Bosco, i altres obres del seu pas cap a l'abstracte. A la Fundació Chirivella Soriano, en el marc de la seua Sala, en un palau gòtic esplèndid, tenim una mostra de la resta de la producció, dins la qual hi ha un espai dedicat a les seues obres de clar significat polític. Es tracta de mostrar la foscor del franquisme, la repressió, la lluita, la denuncia,o el cas de l' assassinat de Grimau, i un llenç titulat “Samaniego Street”, en referència al carrer on hi era l'antiga comissaria central de la brigada polític social fins que es traslladà a Ferran el Catòlic.

Personalment la part que més m'ha interessat és la de la Fundació Chirivella Soriano, no sols per la part més política o social, sinó pel seu conjunt, al poder apreciar amb detall una evolució que va des del realisme no acadèmic, fins la ceràmica, des de continguts durs, trencadors, compromesos explícitament, fins unes darreres pintures plenes d'ironia amb una barreja de realisme i abstracció.

Com vegeu hem recuperat, doncs, físicament a un gran artista, el qual allà Colòmbia no va renunciar a la seua condició de valencià, atent als nostres temes i problemes. Les generacions joves podem trobar en aquesta mena d'art molts elements a tindre present, així com referències a un passat de lluita, de compromís, a molts nivells, i en aquest cas d' una lluita a traves de l' art, dels valors estètics i tanmateix ètics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA