Cinema Estrena

CRÍTICA

imma merino

Àcid sobre Hollywood

Una jove (Mia Wasikowska) arriba a Los Angeles amb alguna cosa amagada i escriu animada per a... Carrie Fisher! Coneix un conductor de limusines (Robert Pattinson, que, irònicament, es passava el dia en limusina a Cosmopolis, l'anterior pel·lícula de Cronenberg) que aspira a convertir-se en actor, però, de moment, només aconsegueix fer d'extra. Un nen (Evan Bird) és una estrella que, a la manera de Macaulay Culkin i més recentment Justin Bieber, està condemnat a ser-ho de manera efímera i a la drogoaddicció. El seu pare (John Cusack) és una mena de psicòleg-massatgista convertit en un guru terapeuta del món de Hollywood. I, sobretot, hi ha una actriu a la maduresa (Julianne Moore) que aspira a un paper amb possibilitats d'Oscar en el remake d'un film que, fent-hi el mateix personatge, havia interpretat la seva mare, morta fa temps en un incendi. Hi ha altres personatges, però sobretot hi ha fantasmes que, encara que els faci visibles, Cronenberg només creu que existeixen en la ment dels personatges i que, per tant, es lliguen a la memòria, el desig, el trauma o la mala consciència.

Amb aquests personatges (i els fantasmes) i a partir d'un guió de l'escriptor Bruce Wagner, amb el qual havia col·laborat abans a Inseparables i Un método peligroso, David Cronenberg aporta amb Map to the stars el seu film sobre Hollywood afegint-se a la llista de grans cineastes (de Billy Wilder a David Lynch i Brian de Palma) que mostren la fàbrica dels somnis com un malson. El director canadenc, amb una mirada molt sarcàstica, en remarca la crueltat, la hipocresia, l'ambició i l'estupidesa. És implacable amb aquest món i els seus habitants. El guió és caòtic i sobretot irregular, cosa que no és aliena a una certa desigualtat al film, però Cronenberg, a més de l'acidesa, hi aporta la seva capacitat pertorbadora. En certa manera revisa el seu cinema fantàstic, amb el qual sempre ha transcendit el gènere, però a vegades potser se li escapa la mà i cau en una certa truculència amb les visions fantasmals. O fa paròdia?

Qui està esplèndida és Julianne Moore, que encarna amb un histrionisme molt irònic Havana Segrand, una actriu cobejosa, frívola i hipòcrita posseïda pel fantasma de la seva mare. Havana potser té el seu únic moment feliç ballant en una escena cruel i delirant: un ball amb el qual festeja una mort perquè així podrà interpretar el personatge desitjat. Julianne Moore va guanyar el premi a la millor actriu al Festival de Canes, però no deu ser per res que l'Oscar l'hi hagin donat pel seu treball a Siempre Alice i no per aquesta pel·lícula.

Maps to the stars
Direcció: David Cronenberg Intèrprets: Julianne Moore, Mia Wasikowska, Robert Pattinson, John Cusack, Olivia Williams, Carrie Fisher Gènere: Comèdia dramàtica Any: Canadà, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
La crònica

Blanes estén una catifa vermella

La crònica

Dia de flexió i de reflexió en el festival Trapezi

música

Grabu: “Faig una música que aquí és poc habitual”

girona
Cinema

‘Mexican Dream’, de Laura Plancarte, corona el palmarès de DocsBarcelona

Barcelona
Arts escèniques

El Festival Z acollirà 16 projectes escènics

Girona

Últim dia per veure les noves tendències del circ al Trapezi

REUS

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència