cultura

La Fura més femenina

El pas de la ignorància a la consciència de la dona, a ‘El amor brujo' de Padrissa

La producció
de Peralada s'estrenarà el 17
al castell i ja té gira a São Paulo, Bolonya i Madrid

Carlos Padrissa, un dels directors de La Fura dels Baus, assumeix el projecte El amor brujo, un encàrrec de cinc festivals (entre els quals hi ha el del Festival de Peralada) per construir una dramatúrgia a partir de la partitura homònima, de 37 minuts de durada, de Manuel de Falla, que enguany celebra el centenari. Padrissa ha concebut un preliminar que imagina l'enamorament de Candelas amb l'antic amant i el seu posterior maltractament, que dura uns 23 minuts més. L'òpera, d'una hora de durada final, s'estrenarà a Granada el 10 de juliol i es podrà veure a Peralada el 17.

Candelas (la cantaora i mezzosoprano Marina Heredia) “comença amb faldilles i acaba l'obra amb pantalons”. Tota una declaració d'intencions per Padrissa, que s'adscriu a la màxima “part de la impunitat masculina en la violència de gènere es deu a la ignorància femenina”. En aquesta peça es comprova com Candelas decideix resoldre's ella mateixa el conflicte i elaborar un conjur per desempallegar-se del malson del seu antic amant.

El director disposa d'orquestra en directe i un repartiment de 10 intèrprets (tècnics a part) com a mínim. És l'equip ideal, tot i que si es realitza en espais més grans (com és el cas de Granada) el cos de ball augmentarà fins a la vintena de bailaors. Padrissa no pretén comparar-se amb la versió d'Antonio Gades, tot i que coincideix amb la incorporació del flamenc per completar el quadre. De fet, en la primera part hi inclou altres hits de Falla coneguts i Amor gitano, un tema que remet al concurs de flamenc impulsat pel mateix Falla i Lorca davant la denúncia de veus com Pío Baroja, que convidava a arraconar aquest gènere.

El foc, l'aigua i una grua de notables dimensions (i que permet un nombre notable de moviments) signifiquen el món primitiu, mentre que la paraula “és el món de la consciència, el racional”. Es completa amb un quadre en què les audiovisuals responen a gravacions de José Val del Omar. Aquest cineasta, que va filmar els viatges de García Lorca i altres companys a culturitzar els camps fins que va esclatar la Guerra Civil, va ser còmplice de Falla, 30 anys més jove. La coreografia és del jove Pol Jiménez, de només 19 anys, “tot un repte”. Fa ballar entre mànegues de foc i d'aigua. Gairebé res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia