Cultura

cinema

JORDI camps i linnell

En record del Walt Disney català

El Museu del Cinema commemora els 70 anys de 'Garbancito de la Mancha', el primer llargmetratge europeu d'animació en color

El film es va estrenar el 1945 i va ser un èxit

Produccions recents com Tadeu Jones i Mortadel·lo i Filemó contra Jimmy el Catxondo demostren que no tenen res a envejar tècnicament ni artística a moltes de les pel·lícules d'animació que es projecten al cinema, siguin nord-americanes, europees o japoneses. Certifiquen el saber fer de l'animació catalana actual, que sembla haver pres el relleu de la feina feta per productores com Cromosoma, D'Ocon Films o BRB que durant anys han estat referents del sector de l'audiovisual, en aquests casos especialment en el camp de la televisió.

Segundo de Chomón, nascut a Terol però instal·lat des de ben aviat a Barcelona, ja a la primera dècada del segle XX va produir tota una sèrie de pel·lícules on l'animació i tenia una paper rellevant. Tot un pioner que marcaria el camí a molts autors que durant anys van fer les seves primeres temptatives animades en format de curtmetratge. Això fins que al 1945 –tan sols vuit anys després de l'estrena de La Blancaneu i els set nans de Walt Disney– s'estrena a Barcelona Garbancito de la Mancha, el primer llargmetratge europeu d'animació en color de la història. Tota una fita i una efemèride que en el seu setantè aniversari es commemora en forma d'exposició, la que li dedica el Museu del Cinema de Girona.

La mostra, inaugurada l'1 de juliol i que es pot visitar fins al 24 de gener de 2016, pretén reivindicar tot allò que va envoltar aquella ambiciosa pel·lícula, dirigida pel dibuixant i il·lustrador valencià Arturo Moreno i la productora i distribuïdora catalana Balet y Blay, en plena postguerra i per tant en un context històric de dificultats i penúries de tot tipus. Per a la realització d'aquest projecte es van construir uns estudis al barri barceloní de Vallcarca. Hi van treballar uns noranta professionals, que van fer més de 300.000 dibuixos a partir d'un pressupost desorbitat de 3.800.000 pessetes. La pel·lícula, sortosament, va ser un èxit, tant de crítica com de públic i, per tant, econòmic.

L'exposició està dividida en tres àmbits. El primer pretén sintetitzar el desenvolupament de la indústria del cinema d'animació de Catalunya i en destaca les principals produccions des dels inicis fins al moment actual. El segon àmbit se centra en Garbancito de la Mancha i en els fets històrics que van propiciar que es pogués fer la pel·lícula, així com el seu procés de producció, els professionals que hi van participar, les accions de promoció i totes les circumstàncies que la van envoltar. Finalment, s'analitza la carrera d'Arturo Moreno (1909-1993), el seu realitzador, un il·lustrador, animador i caricaturista de referència que va gaudir d'una llarga trajectòria professional.

La major part del material original que es mostra a l'exposició del Museu del Cinema és la primera vegada que s'exposa públicament. Prové essencialment de la Col·lecció Antoni Furnó, que conserva el Museu del Cinema, i de la Col·lecció Isabel Moreno, filla del realitzador de la pel·lícula. Hi ha materials originals relatius a la producció del film, com esbossos i dibuixos originals, acetats utilitzats en el procés d'animació, així com materials de marxandatge. També s'hi poden veure elements relacionats amb la vida professional d'Arturo Moreno.

Paral·lelament a la mostra, el museu projectarà la pel·lícula el dissabte 21 de novembre, en una sessió que serà presentada per Antoni Guiral i Jordi Riera, comissaris de l'exposició. Un curs de cinema, Contruir el temps amb les mans. El cinema d'animació independent, que tindrà lloc del 26 de setembre fins al 24 d'octubre, completarà la proposta d'activitats complentàries.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.