cultura

L'arquitectura viva, a Venècia

Jaume Prat, Jelena Prokopljevic i Isaki Lacuesta seran els comissaris del tercer pavelló català de la biennal

L'exposició aplegarà set o vuit projectes gestats durant aquests anys de crisi “i que han fet país”

“L'arquitectura comença quan els arquitectes marxen de l'obra i l'edifici s'integra en els diferents paisatges, l'urbà, el natural i l'humà”, exclama Jaume Prat, ideòleg, juntament amb Jelena Prokopljevic i Isaki Lacuesta, del pavelló català de la Biennal d'Arquitectura de Venècia del 2016, que se celebrarà del 28 de maig al 27 de novembre. Prat i Prokopljevic són arquitectes. Lacuesta és cineasta. I això posa l'accent en la seva proposta, que defugirà la museografia més previsible (maquetes, plànols...) de les exposicions d'arquitectura. El cinema del director gironí és l'alternativa que ofereixen.

Aftermath_conseqüències és el nom del que serà el tercer pavelló català que impulsa l'Institut Ramon Llull (470.000 euros de pressupost) en el gran esdeveniment de la ciutat dels canals. I, com els dos anteriors, s'ha escollit en un concurs públic regit per un jurat d'experts presidit per l'arquitecta Carme Pinós. Els experts s'han decantat per aquest trio de comissaris que mai fins ara havien treballat junts. Al concurs s'hi van presentar 21 projectes.

Tenen una idea claríssima del que volen portar a Venècia: el caràcter de l'arquitectura catalana en temps de crisi. “Una arquitectura que s'ha hagut de repensar: amb molt poc ha de dir molt. Una arquitectura que fa ciutat, que fa país, que estructura el territori”, explica Prat. No és, precisa, un caràcter del tot nou, sinó que entronca amb unes maneres de fer que vénen de molt lluny, que beuen de les mateixes lògiques de les places dels mercats. És a dir, “són arquitectures viscudes”.

“Si el que volem és parlar d'aquest tipus d'arquitectures que la gent es fa seves, no té cap sentit que plantegem l'exposició a l'estil de les revistes de disseny, amb fotografies sense cap mena de presència humana”, hi afegeix Lacuesta. Per tant, aquesta part humana serà la que tindrà tot el protagonisme.

L'equip de comissaris està estudiant ara quins exemples seleccionaran, “set o vuit”. De moment, en tenen quatre de decidits: l'hospital transfronterer de la Cerdanya (Brullet Pineda Arquitectes), el centre de distribució d'aliments de Càritas del barri Campclar de Tarragona (Nua Arquitectures), el pla de recuperació mediambiental dels marges del Llobregat (Batlle i Roig Arquitectes) i el teatre Atlàntida de Vic (Llinàs-Llobet-Ayesta-Vives).

Lacuesta filmarà, amb la seva característica poesia, els cors que bateguen en aquests edificis. I projectarà les seves visions en vidres, no en pantalles, per no anul·lar l'arquitectura del pavelló català, un magatzem naval. Tot tindrà un to evocador i suggestiu, “sensorial i atmosfèric, però també molt pedagògic”, per empènyer el visitant a passejar-se tranquil·lament per l'exposició sense ofegar-lo amb una muntanya d'informació. De textos hi haurà els imprescindibles, impresos en vinils al terra del pavelló.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona