cultura

Més pólvora al TNT

El Festival TNT creix en ambició i projecció en el moment en què els programadors convencionals més obvien l'art pluridisciplinari

Jordi Duran, director de Fira Tàrrega, dirigeix el muntatge ‘La coronació de Barbarella'

Paradoxa. Festivals com el Grec, el Temporada Alta i Fira Mediterrània s'afegeixen a la projecció d'espectacles pluridisciplinaris i es constata que hi ha un públic interessat en aquest llenguatge transversal. En canvi, decauen els festivals específics d'aquesta especialitat en l'àmbit estatal, i els programadors convencionals se senten menys compromesos a treballar-hi. Per contra, el Terrassa Noves Tendències (TNT) emergeix amb més força que mai. Des de fa tres anys, el programa dirigit per Pep Pla no fa sinó guanyar-se el dret de demostrar que Terrassa és capital en aquests espectacles, que es caracteritzen per sacsejar l'espectador amb muntatges que s'allunyen de la narrativitat convencional i que arrelen en una radicalitat artística i en un compromís social molt íntim, de connexió amb els espectadors. El TNT prepara 25 espectacles (16 dels quals són estrenes) de l'1 al 4 d'octubre.

Jan Lauwers signa la inauguració del festival amb The blind poet, un espectacle en què parteix dels arbres genealògics dels artistes de la seva companyia per escriure una història basada en la diversitat cultural. El creador, que va ser un habitual del Lliure des d'Isabella's room (2005) d'Àlex Rigola, fa anys que no ha tornat a presentar res a Catalunya.

Pep Pla està molt satisfet per haver aconseguit aglutinar en un cartell molt intens (55 actuacions en quatre dies de 25 espectacles, 15 dels quals coproduccions) des d'artistes internacionals i de l'Estat espanyol fins a les últimes fornades de creadors de casa, que parteixen de les inquietuds més variades. Com ara l'interès de Mariona Naudin per “ordenar el material” d'una família que explica la relació de tres generacions a través del ball (Una família balla). O Alina Stockinger, que convida a Entre tazas a mirar la ciutat d'una manera diferent. De fet, ja avancen que en el recorregut per Terrassa tindrà pes la història d'un salmó! Los Moñekos, després de treballar una temporada en un ranxo, s'han inspirat per reviure el món masclista del Far West a Susurrando a los caballos. En aquesta mateixa línia també hi ha el projecte G.R.U.A., que convida sis creadors a vendre en cinc minuts el seu espectacle per trobar coproductors i el públic pot votar el seu projecte preferit, que el Centre d'Arts Escèniques de Terrassa es comprometrà a coproduir pròximament.

El TNT té artistes de la nova escena catalana ja reconeguts pel sector com ara Marcel·lí Antúnez (Monutafi), Xavier Bobés (Cosas que se olvidan fácilmente, ja estrenat al Grec), Jordi Galí (Maibum, una instal·lació que es construeix en tres hores!), Ada Vilaró (Públic present 24 hores), David Ymbernon (Pla fix, Latung La La), El Conde de Torrefiel (són els apadrinats enguany i proposen dues preqüeles i una estrena: La posibilidad que desaparece frente al paisaje) i Insectotròpics (Compra'm). Finalment, també destaca La coronació de Barbarella, ideada per Jordi Duran, director de Fira Tàrrega, i que es planteja per què el DNI ha de revelar el sexe del titular, amb un format de collage escènic.

LA XIFRA

24
hores seguides
actuant al carrer estarà l'actriu Ada Vilaró en una peça sense text que reivindica l'ús de l'espai públic.

Cultura busca interlocutor per impulsar el sector

Després del pla integral del circ, de la dansa i del teatre familiar, impulsat pel Departament de Cultura, ja toca que es vagi construint un pla que aplegui artistes multidisiplinaris. De fet, és una idea que es remunta a la creació de l'ICAC, el 2004, quan Berta Sureda (ara comissionada de Cultura a l'Ajuntament de Barcelona) va mirar que Marta Galán, Roger Bernat i Jordi Fondevila, entre d'altres, aconseguissin aglutinar el sector. No hi va haver prou temps en aquell primer tripartit explosiu. Ara, amb una nova fornada d'artistes (una dècada més joves), es torna a plantejar la necessitat d'un pla que els impulsi. De moment, continua inestable la primera pedra: una plataforma que els aglutini i els ajudi a dissenyar un camí per normalitzar uns espectacles molt més pròxims a la manera de viure la cultura dels joves que el teatre convencional. Amb el pla director, el TNT podria esdevenir mercat i potenciar de manera més eficaç la programació a Catalunya d'unes companyies que sobreviuen gràcies a les funcions a l'estranger.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

convenció

La CatCon s’expandeix com l’Univers

vilanova i la geltrú
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES

L’edició integral de Kavafis, el poeta de l’amor sensual

Empúries
LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA
Cultura

Mor als 89 anys el periodista i escriptor francès Bernard Pivot

ART

Torrent Pagès “reneix” en una exposició a la Fundació Valvi

Girona
TEATRE

Joan Lluís Bozzo torna al teatre amb un documental sobre salut mental juvenil

BARCELONA