cultura

Color transformador

La Fundació Mapfre mostra l'esclat colorista de Gauguin, Seurat, Van Gogh, Bonnard, Vuillard, Cezánne, Derain i Matisse, entre d'altres

Un autoretrat de Vincent van Gogh és una de les peces més destacades de l'exposició

En el color hi ha la base de tota la revolució avantguardista del segle XX. Els impressionistes, i tota la pintura de finals del segle XIX i principis del XX que va utilitzar el cromatisme com a element motivador de la resta del quadre, va aportar un component conceptual que anava més enllà de la representació. “Cal sacrificar-ho tot al color pur. El color és enigmàtic en les sensacions que ens produeix ”, deia Gauguin.

Aquesta força transformadora del color és la que es vol transmetre en l'exposició El triomf del color. De Van Gogh a Matisse. Col·leccions dels museus d'Orsay i de l'Orangerie que es presenta a la seu de la Fundació Mapfre, que estrena presència a Barcelona al mateix espai que ocupava la Fundació Francisco Godia a la casa modernista Garriga Nogués.

La mostra s'articula en quatre seccions, la primera de les quals tracta d'explicar com aquesta revolució artística del color es fonamenta en les descobertes científiques de finals del XIX, que, en aplicar-se a la creació, van permetre que es pogués pintar amb noves tècniques que van aportar resultats que fins aleshores no s'havien vist en un llenç. El segon gran apartat té com a referència la trobada d'Émile Bernard i Gauguin i el seu viatge a la Bretanya, que li va obrir una nova manera de pintar caracteritzada per la presència de contorns resseguits i l'ús de colors arbitraris, sintètics i plans. La tercera part està dedicada als Nabis, grup artístic parisenc que defensava l'origen espiritual de l'art i que el color era una manera de transmetre els estats anímics. Finalment, en El color en llibertat, que ens porta fins a Matisse, trobem els autors que ja al segle XX deixen anar el pinzell de manera desinhibida. La mostra, nodrida de les col·leccions dels museus d'Orsay i de l'Orangerie, és la primera que presenta la Fundació Mapfre a la seu de Barcelona que té previst presentar cada any: una de pintura i dues retrospectives de fotografia. Un bon nombre de les mostres seran de producció específica per a Barcelona, com és el cas de la que ara es presenta amb noms com ara Gauguin, Seurat, Bonnard, Vuillard, Cezánne, Signac, Pissarro, Picasso, Derain, Matisse i Van Gogh, de qui es presenta Autoretrat (1887). La comissària científica de la mostra, que es podrà visitar fins al 10 de gener, és Isabelle Cahn i el comissari general, Pablo Jiménez Burillo, que ahir va declarar: “No es tracta només d'una exposició que serveixi per contemplar grans obres mestres, sinó que es tracta d'una experiència per gaudir de l'art.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic