cultura

Gonzalo Rubalcaba

PIANISTA

“Als EUA sempre han estat molt pendents de la música cubana”

El Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona acull avui a L'Auditori (21 h) una de les aventures recents més trepidants del jazz llatí: Volcán, amb Gonzalo Rubalcaba (piano), Horacio El Negro Hernández (bateria), Giovanni Hidalgo (percussió) i José Armando Gola (baix). Parlem amb el primer, protagonista ahir de la Monvínic Experience 2015 i a qui avui es concedirà la medalla d'or del festival.

Què defineix els quatre músics de Volcán?
L'interès a conèixer les arrels, així com l'amor i el respecte cap a elles. Oferim una mirada oberta i sense prejudicis de gèneres populars i folklòrics, amb la voluntat de recompondre'ls i aliar-los amb altres coses. No és res que no s'hagi fet abans, però crec que tenim eines prou vàlides per donar-hi una visió pròpia.
El repertori es mou en tres eixos geogràfics: Cuba, el Brasil i els Estats Units.
S'han donat prou condicionants, en cadascun d'aquests països, per edificar un complex musical amb molts punts en comú. Són, doncs, tres cultures que se senten còmodes a l'hora de dialogar. Cuba i el Brasil tenen la presència negra, reflectida en coincidències rítmiques, harmòniques, melòdiques i fins i tot d'expressió corporal. Amb els EUA, d'altra banda, sempre ha existit una relació d'anada i tornada de persones i tendències, fins i tot en les èpoques de més tensió política. Les diferents etapes de l'evolució del jazz com a vocabulari han marcat nombrosos intèrprets i compositors cubans, encara que no sempre s'hagi disposat de la informació més actualitzada. I als EUA, on fa vint anys que visc, sempre han estat molt pendents del que passa en la música cubana.
Dos dels seus descobridors eren nord-americans: Dizzy Gillespie i Charlie Haden...
Dizzy va arribar a l'Havana l'any 1982, cinc o sis anys després del primer cop, i va fer per mi el que, de fet, ja havia fet per molts llatins. Era un enamorat de la música llatinoamericana, especialment l'afrocubana, tal com es pot veure amb els músics de les seves bandes: Airto Moreira, Flora Purim, Paquito D'Rivera, Danilo Pérez, Arturo Sandoval. Jo estava tocant a l'Hotel Nacional de l'Havana i em va convidar a tocar amb ell l'endemà. Vaig aprendre en dues nits el que no s'aprèn en llibres. Haden, un o dos anys després, va ser molt més directe, ja que em va presentar l'estructura discogràfica, amb Bruce Lundvall [històric directiu de Blue Note] al capdavant. Dizzy va voler que fes una gira amb ell, però va ser impossible per la situació política. Amb Haden, en canvi, jo ja vivia a la República Dominicana i tot plegat va ser més fàcil. A la meva família hi havia una gran tradició musical, per casa hi passaven músics constantment. Però a vegades cal que vingui algú de fora per conscienciar-te de la importància d'allò que tens dins.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Novel·la Gràfica

Jaime Martín i les trementinaires del Pirineu

Barcelona
Blaumut
Grup barceloní de pop, acaba de publicar el ‘Capítol 1’ del seu nou disc, ‘Abisme’

“Ara hi ha un consum excessiu de tot, sense gaudir de res”

Barcelona
girona

Torna ‘La consueta de sant Jordi’

girona
MÚSICA

La Franz Schubert Filharmonia presenta la nova temporada

BARCELONA
Crítica

Un guant

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA