cultura

Els Butaca estan vius

‘El rei Lear', ‘Terra baixa', ‘El curiós incident del gos a mitjanit' i ‘El Petit Príncep', quatre obres que tornen aquesta temporada, es reparteixen els premis teatrals

El Teatre Lliure llueix el reconeixement de les seves dues produccions més valorades
Lluís Homar rep l'aplaudiment per ‘Terra baixa' però se l'oblida a ‘L'art de la comèdia'

Els Premis Butaca han destacat obres que encara estan actives, que es poden continuar veient (quan habitualment les distincions arriben de títols que ja són història). Els Butaca es caracteritzen respecte dels Max (que organitza la SGAE) o els de la Crítica de Barcelona, que els concedeixen els mateixos espectadors. El veredicte d'ahir va coincidir, com poques vegades, amb els èxits clamorosos de taquilla. El rei Lear, Terra baixa, El curiós incident del gos a mitjanit i El Petit Príncep, que van copar 14 dels 19 premis, reposaran (o ja ho han fet) a Barcelona. De fet, també està a punt de tornar al Maldà El llarg dinar de Nadal (millor Butaca de petit format), Tortugues continua de gira (després de l'èxit a la Flyhard) i Flor de nit, el cabaret (millor musical) s'ha reprès en gira.

Com ja s'havia anunciat fa uns dies, la Butaca honorífica Anna Lizaran va ser per a Glòria Rognoni, directora de la Companyia de Teatre de Femarec, formada per persones amb discapacitats psíquiques o malalties mentals. Rognoni ho va agrair, sorpresa; “em va semblar raríssim” perquè normalment no es pensa en la gent que treballa amb les persones discapacitades, va dir. Rognoni va arribar ben acompanyada dels actors de Femarec.

Dels més de 1.100 títols programats la temporada passada, segons les dades d'Adetca (que recull principalment tot Barcelona), els Butaca d'aquest any s'han concentrat en una desena de propostes. De fet, ja augurava una concentració de títols amb el nombre de nominacions que van arribar a sumar El rei Lear i El curiós incident del gos a mitjanit, amb vuit opcions a endur-se Butaca cadascun. Potser la sorpresa ha estat que els habituals ben valorats pel públic (quant a assistència i reconeixement en aquests guardons), La Perla29, hagin marxat de buit, respecte a les sis nominacions a què aspiraven amb una inquietant Una giornata particolare, quan l'any passat van ser els triomfadors inqüestionables per L'orfe del clan dels Zhao (fins a sis Butaques). Sí que llueix la seva producció d'El petit príncep. És clar que ser nominat ja es pot considerar un premi; només han destacat 80 professionals de 30 produccions de la temporada anterior.

La gala havia de celebrar-se al Teatre Principal però es va haver de canviar d'espai després que l'Ajuntament de Barcelona precintés el teatre que hi ha als peus de la Rambla.Colau, de fet, era ahir a la gala i va riure quan es caricaturitzava la seva capacitat de ballar ‘capoeira'!

El Rei Lear, dirigit per Lluís Pasqual, ha estat guardonat com a millor muntatge teatral. L'obra s'ha endut el premi a la millor actriu teatral, Núria Espert (el va recollir Lluís Pasqual); millor actor de repartiment, Ramon Madaula (que ahir no va poder assistir-hi i Teresa Lozano va llegir unes notes de Madaula). Eva Fernández, finalment, també d'El rei Lear, va ser reconeguda per la caracterització.

D'altra banda, Lluís Homar s'ha endut el guardó al millor actor teatral per Terra Baixa. Homar va fer bona la decisió dels premis Max, que també el van premiar: “En Fabià em va ensenyar a ser generós; ara ho he posat en pràctica a Terra baixa”. El clàssic dirigit per Pau Miró també ha estat reconegut com el muntatge amb la millor il·luminació (Xavier Albertí i David Bofarull), el millor disseny de so o espai sonor (Damien Bazin i Lucas Ariel Vallejos) i la millor composició musical, a càrrec de Sílvia Pérez Cruz.

Julio Manrique s'ha endut el guardó a la millor direcció teatral i Marta Marco a la millor actriu de repartiment per El curiós incident del gos a mitjanit, que també ha estat reconegut per la millor escenografia (Lluc Castells). El Petit Príncep també s'ha endut tres guardons: Guillem Martí ha recollit el premi al millor actor musical i Elena Gadel a la millor actriu musical. El tercer guardó pel muntatge ha estat un reconeixement al millor espectacle per a públic familiar.

El llarg dinar de Nadal ha estat premiada pels espectadors com el millor espectacle de petit format. El director Alberto Díaz reconeixia, irònicament, que el seu treball, com el d'El petit príncep, s'havia fet amb el cor, “però no hem guanyat tants diners”. Molta ironia per a un espectacle on, ves per on, no surt cap dels membres del grup.

El guardó al millor musical ha estat atorgat a Flor de Nit - El Cabaret. Islàndia, sota la direcció de Marcos Morau, ha estat reconegut com el millor muntatge de dansa. De fet, Morau tampoc no hi va poder assistir però va enviar les notes per WhattsApp. Tortugues, de Clàudia Cedó, s'ha endut el guardó al millor text. Potser Cedó ho rematarà dilluns vinent ja que aspira a guanyar el Torneig de Dramatúrgia davant d'un altre butaquero, Ramon Madaula.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona